Marketing sportowy należy rozumieć jako działania podejmowane przez specjalistów marketingu produktów przemysłowych i usług, którzy wykorzystują sport jako instrument promocji produktów i usług. Te działania realizowane są poprzez sponsoring sportowy” – tak brzmiała pierwsza definicja poświęcona marketingowi sportowemu, którą w 1979 roku opublikowało amerykańskie czasopismo „Advertising Age” poświęcone marketingowi. Autorem, jak się okazuje mało już aktualnej dzisiaj definicji był L. Kesle.

Określenie sprzed ponad 30 lat wydaje się być w XXI wieku archaizmem i dużym uproszczeniem. Zawodnicy, związki sportowe czy inne organizacje związane z szeroko pojętym sportem pod koniec lat 70tych nie stosowały jeszcze narzędzi zarządzania marketingowego. Dzisiaj, kiedy sport jest powszechnie wykorzystywany do budowania i rozwijania marek na rynku, kiedy organizacje i kluby sportowe działają zgodnie z zastosowaniem narzędzi marketingu strategicznego i odpowiedzialnie budują swoja pozycję, definicja marketingu sportowego stała się bardziej rozległa i szczegółowa.

Pomimo zdefiniowania pojęcia marketingu sportowego już pod koniec lat 70, jest to stosunkowo nowa dziecina w biznesie, która ciągle cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

Co oznacza marketing sportowy?
Jak możemy przeczytać w tekście opublikowanym przez Paulinę na łamach Nowego Marketingu: „ta forma marketingu wykorzystuje wszelkiego rodzaju widowiska sportowe do promowania produktów danej marki, traktując zawodników, odzież, sprzęt i obiekty sportowe jak powierzchnie reklamową. Zwykle to duże firmy kojarzone są z działalnością sponsorską i marketingiem realizowanym przez sport, choć właśnie mniejsze przedsiębiorstwa mogą najwięcej zyskać na takiej formie marketingu, ponieważ reklama jest relatywnie tania. Nisza, w której potencjał widzi coraz więcej firm powoli staje się wąskim obszarem, dlatego decyzja o wykorzystaniu sportu w 2017 roku w celach marketingowych może okazać się kluczowa dla wielu firm, szukających nowych sposobów na promocję” (więcej o pomyśle na strategię działań w marketingu sportowym w 2017 roku możecie przeczytać tutaj).

 Marketing sportowy obejmuje trzy główne obszary działania:

1) marketing przedsiębiorstw realizowany przez sport (wykorzystuje on skojarzenia ze sportem, ale oprócz tego promuje również produkty niezwiązane ściśle z uprawianiem sportu)

2) marketing produktów i usług związanych ze sportem (jako forma promocji uczestnictwa w widowiskach sportowych)

3) marketing organizacji sportowych (jest to pewien sposób zarządzania organizacją sportową, który ma przyciągać widzów i sponsorów ale także skłonić przedsiębiorstwa do finansowego współdziałania).

Więcej na temat głównych form działania marketingu sportowego przeczytacie w następnym wpisie dotyczącym strategii działań w tym obszarze.