Post na Facebooku, wpis na blogu, newesletter – to tylko kilka narzędzi, które na co dzień wykorzystujesz do komunikacji ze swoimi klientami. Narzędzi, form i pomysłów jest mnóstwo – jednak żeby prowadzona komunikacja miała sens, powinna być przemyślana i zaplanowana. Co oznacza to w praktyce?

Od czego zacząć planowanie komunikacji?

W marketingu i nie tylko każde działanie ma konkretny cel i podejmowane jest po to, by osiągnąć zaplanowane korzyści. Dlatego na samym początku planowania komunikacji Twojej marki, dobrze odpowiedzieć sobie na pytanie: co chcę osiągnąć, jaki cel mają moje działania? Dobrze przy tym pamiętać by wyznaczone cele były realne i mierzalne. Od tego bowiem zależą kolejne decyzje.

Gdy cel został określony, pozostaje odpowiedź na pytanie do kogo tak naprawdę chcemy kierować swoje działania, z kim chcemy się komunikować. Na tym etapie pomocne jest tworzenie person, a więc profilu naszego odbiorcy. Dzięki temu łatwiej jest dobrać odpowiedni styl komunikacji oraz miejsca prowadzenia dialogu. Nie jest tajemnicą, że inaczej rozmawia się z nastolatkami, a inaczej z grupą matek w wieku 35-40 lat.

Mając określone cele oraz grupę odbiorców można przejść do kolejnego kroku planowania komunikacji, a więc do wyboru odpowiednich środków i narzędzi. Wiedząc co chcemy osiągnąć oraz do kogo kierujemy swoje działania dużo łatwiej wybrać miejsca do komunikacji, szczególnie jeśli chodzi o media społecznościowe. Jednym słowem kierujmy swoje działania tam, gdzie znajduje się nasza grupa odbiorców, inaczej mija się to z celem.

To o czym należy należy pamiętać planując komunikację to przede wszystkim spójny przekaz według założonego planu, który prowadzi do realizacji celów. Im bardziej jesteśmy obecni w różnych kanałach, tym bardziej należy zwracać uwagę na spójność, po to by odbiorca stykając się z naszą marką w różnych miejscach zawsze ją rozpoznał oraz odczytał te same wartości. A to zadanie ułatwia działanie zgodnie z harmonogramem komunikacji.

Gdy zdobędziemy już tę cenną wiedzę i wybierzemy odpowiednie kanały komunikacji, pozostaje nam stworzyć harmonogram komunikacji, czyli dokument w którym zaplanujemy konkretne działania dla poszczególnych kanałów. I być może brzmi to banalnie, jednak wielu marketerów o tym zapomina w swoich działaniach.

Dlaczego warto tworzyć harmonogram komunikacji?

Określenie oraz spisanie naszych działań w jednym miejscu pomaga stworzyć sensowy plan komunikacji. Dzięki temu działania będą przemyślane i zaplanowane. Przez to łatwiej spojrzeć całościowo na to co robimy w szerszym kontekście działań marketingowych. Ale to nie wszystko. Odpowiednio stworzony harmonogram komunikacji tak naprawdę ułatwia codzienną pracę. Pozwala z wyprzedzeniem stworzyć wartościową treść, a także umożliwia podzielenie się zadaniami, szczególnie gdy pracujemy w kilkuosobowym zespole. Dzięki temu łatwo uniknąć panicznego i chaotycznego udostępniania przypadkowych treści, tworzonych w pośpiechu i bez wyraźnego celu.

O czym jeszcze warto pamiętać tworząc harmonogram komunikacji?

By komunikacja przynosiła efekty musi być prowadzona systematycznie. Dodatkowo planując działania związane z komunikacją należy określić styl wypowiedzi przemawiający do naszych odbiorców. Należy też wyznaczyć osoby odpowiedzialne za przygotowanie oraz publikację treści, a także tworzenie materiałów graficznych. W zależności od zasobów oraz budżetu możemy robić to samodzielnie lub zlecić agencji/grafikowi. Trzeba również odpowiedzieć sobie na pytanie czy publikowane treści będą w jakiś sposób promowane, a jeśli tak to w jaki. I na koniec pozostaje kwestia mierzenia efektów oraz realizacji celów.

Jak powinien wyglądać harmonogram publikacji treści?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta i może zaskoczyć wiele osób. Do stworzenia takiego harmonogramu nie są potrzebne specjalne programy czy aplikacje. Wystarczy prosty arkusz Excela, w którym zaplanujemy nasze działania w zależności od wyznaczonego celu oraz wybranego kanału. Taki plik można stworzyć samodzielnie lub skorzystać z naszego arkusza, który możecie pobrać. Dzięki temu planowanie oraz realizacja założonego planu komunikacji staną się o wiele prostsze.