Podczas projektowania nowej strony internetowej, pomimo szybko zmieniających się trendów warto trzymać się kilku podstawowych zasad, których uniwersalność pomoże nam zadbać o wygodę użytkownika. To właśnie myśl o użytkownikach i o tym, jak będą poruszać się po naszej stronie www, musi towarzyszyć nam podczas całego procesu tworzenia funkcjonalności oraz layoutu strony. Poznaj 5 uniwersalnych zasad projektowania stron WWW.

  1. Zadbaj o właściwą nawigację i komunikaty.
    Na samym początku musimy zatrzymać naszego klienta na stronie, aby to zrobić, należy wskazać mu najprostszą ścieżkę do interesujących go treści. Nawigacja strony powinna w łatwy sposób pokazywać główny cel serwisu. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na widoczność Menu, dostęp do nawigacji z każdego miejsca na stronie, ukazanie użytkownikowi ścieżki (dokładne określenia miejsca, w którym się znajduje). Warto również zwrócić uwagę na przejrzystość komunikatów, które umieszczamy w przyciskach call to action.
  2. Formułuj proste, logiczne i zrozumiałe komunikaty.
    Zasada ta dotyczy przede wszystkim formularzy, w których musimy być jak najbardziej zwięźli i logiczni. Optymalizacja formularzy zawsze się opłaci! Zwróćmy uwagę na to, aby wszystkie komunikaty przy formularzach jasno wskazywały użytkownikowi, co ma zrobić, lub co zrobił źle. Proste słownictwo, unikanie długich złożonych zdań i skomplikowanych sformułowań również pomoże naszemu użytkownikowi w podjęciu decyzji. W przypadku sklepów internetowych zadbajmy o odpowiednie opisy produktów, które będą mówiły klientowi o jego przeznaczeniu, cechach charakterystycznych i które będą wymagać od niego minimum wiedzy na temat towaru czy oferowanych usług. Przy formułowaniu komunikatów istotne jest również zachowanie logiki w ich eksponowaniu na stronie. Pamiętaj, że internetowe treści nie są czytane tak samo, jak te, które możemy spotkać w świecie offline. Użytkownicy w sieci zazwyczaj tylko skanują to, co jest na stronie – dlatego warto dzielić treści na paragrafy, sekcje, bloki i nagłówki w taki sposób, aby razem tworzyły spójną i logiczną całość.
  3. Eksponuj wartość i korzyści.
    Skup się na podkreślaniu tego, co wpływa na twoją przewagę konkurencyjną. Zweryfikuj czy Twój serwis we właściwy sposób prezentuje wartość dodaną dla użytkownika płynącą z oferowanych przez Ciebie usług, czy towarów. Jeżeli Twoja firma oferuje darmową wysyłkę, upewnij się, że taka informacja jest wystarczająco widoczna i pojawia się na kilku etapach procesu zakupowego. Dobrym pomysłem może okazać się również pokazanie pozytywnych opinii na temat marki np. w postaci cytatów.
  4. Pamiętaj o spójnej i dopasowanej formie graficznej.
    Podczas tworzenia strony bardzo ważną kwestią jest zadbanie o to, aby jej wygląd i wszystkie elementy graficzne były spójne i przystosowane do grupy docelowej. Wszystko zależy od tego, kto będzie odbiorcą Twojej strony. W przypadku klienta biznesowego zadbaj o profesjonalny i być może specjalistyczny typ komunikacji dostosowany do branży. Jeżeli kierujesz swoją ofertę np. do seniorów, powyższy pomysł może się kompletnie nie sprawdzić. Unikaj rozpraszających elementów i minimalizuj obciążenie poznawcze. Interakcja z użytkownikiem powinna być jak najprostsza. Ponadto projektując warstwę wizualną, zwróć uwagę na jej przejrzystość, nie przesadzaj z dodatkowymi elementami graficznymi ????.
  5. Testuj i analizuj!
    Tylko w taki sposób będziesz mógł sprawdzić, czy Twoja strona jest na pewno skuteczna. Testowanie strony pozwoli Ci na uniknięcie potencjalnych błędów i wprowadzenie efektywnych zmian. Przy analizie możesz korzystać z różnych narzędzi typu Google Analytics, które pokażą Ci, jak użytkownicy poruszają się po stronie, w co klikają, a w co niekoniecznie. Na podstawie takich danych wyciągniesz wnioski dotyczące nawigacji, elementów graficznych czy samej treści. Ostatnim, lecz nie najmniej ważnym elementem jest optymalizacja i naprawa. Pamiętaj, aby nie zaniedbywać tego etapu!