Pomimo tak łatwego dostępu do wiedzy, nadal dostrzec można powtarzające się błędy użyteczności i komunikacji stron www nowych startupów.

Jak wiadomo nowe projekty informatyczne stają przed trudniejszym zadaniem niż te o tradycyjnym modelu biznesowym (np. sklep online z ubraniami). Nie tylko muszą przekazać informację, która powinna być łatwo przyswajalna, ale także edukować, co jest zupełną nowością na rynku. Jedną z najważniejszych zasad w projektowaniu stron jest ograniczanie pojawiających się znaków zapytania. Według różnych badań mamy średnio 5 sekund, by zatrzymać klienta na naszej stronie. Wyobraź sobie, jak wiele informacji musisz przekazać w tak krótkim czasie. Oto 9 rad, które zmniejszą współczynnik wyjść z Twojej strony i zwiększą możliwość pozyskania leada od Twojego przyszłego klienta.

  1. Usability

Bardzo dużo startupów dokłada wielu starań, by ich strony www były atrakcyjne. W istocie strona wizualne jest ważna, lecz nie tak ważna, jak interakcja użytkownika ze stroną, czyli usability. Przy projektowaniu strony zadaj sobie pytanie:  “Co chciałbym zyskać po jej odsłonie jako użytkownik?’’. Wszystkie decyzje funkcjonalne podejmuj w oparciu o odpowiedzi na to pytanie. Aby to rozwinąć proponuję iść drogą poniższych pytań:

  • Czym jesteś?
  • Co możesz mi dać?
  • Jak możesz mi to dać?

To absolutnie podstawowe i niezbędne pytania, odpowiedzi na które powinien znaleźć każdy odwiedzający Twoją stronę.

  1. 404

Problemy techniczne zdarzają się wszystkim. Można je jednak wykorzystać – mogą zatrzymać klienta, przekazując mu ideę firmy lub coś zabawnego, co pozwoli zapamiętać markę. Oto dobry przykład wykorzystania takiej sytuacji: http://www.rsed.org/campusuite/errors/error404.cfm?404;http://rsed.org:80/alskksALSKDFJADS

  1. Silne “Call to action”

Gdy ktoś trafia na Twoją stronę nie powinno być niejasności, co ma na niej zrobić – podać swój email, telefon, zapisać się na bezpłatny okres próbny etc. Strona ma dla Ciebie zyskiwać leady. Dla odwiedzającego ma być jasne, jakich akcji po odwiedzeniu strony od niego oczekujesz. Wskaż klientowi drogę, jaką powinien poruszać się po Twojej stronie.

  1. Video

Kiedy budujesz nową firmę bardzo ważne jest, by szybko i jasno komunikować jej wartość. Umieszczenie na stronie głównej filmu to absolutnie najlepszy sposób na osiągnięcie tego celu. Większość użytkowników najpierw ogląda, zanim zacznie cokolwiek czytać. Badania wskazują że 80% ruchu na stronie skupia się właśnie w obszarze filmu, natomiast współczynnik konwersji może wzrosnąć średnio o 89%.

  1. Case study

Case study pomoże Twojemu przyszłemu klientowi dowiedzieć się więcej o Twojej działalności oraz poznać tych, którzy z Tobą pracowali. Zaobserwowano, że odbiorcy znacznie chętniej przeglądają studia przypadków, w których przeczytają jak pomogłeś klientom podobnym do nich oraz znajdą konkretne i jasne opisy działania Twojej firmy.

  1. Przyjazna nawigacja

Startupy często koncentrują się na kreatywności, zapominając o łatwej nawigacji. Paski nawigacji powinny być łatwo odnajdywalne i zawierać wyraźne tytuły. Nie wymyślaj koła na nowo, używaj standardowego nazewnictwa: kontakt, oferta, o nas, nasze projekty. Próba bycia indywidualnym w tym obszarze sprawi, że postawisz przed swoim klientem znaki zapytania, które w końcowym efekcie zmniejszą współczynnik konwersji na Twojej stronie.

  1. Media społecznościowe

Media społecznościowe to jedno z pierwszych miejsc, w którym użytkownicy będą chcieli zweryfikować i poznać Twoją firmę bliżej. Nie karz im szukać strony w wyszukiwarce, daj widoczny odnośnik do mediów społecznościowych na górze strony. Pozwól, by użytkownik podążał zaproponowaną przez Ciebie drogą bez przeszkód.

  1. Czas ładowania

Zmierzaj do tego, by Twoja strona była prosta i szybka w ładowaniu. Nie oczekuj, że wszyscy odwiedzający Twoją stronę korzystają z szybkiej sieci LAN. Wiele osób przegląda strony na swoich smartfonach, gdzie prędkości internetu mogą się różnić. Badanie KissMetrics pokazuje, że nawet jedna sekunda opóźnienia może zmniejszyć konwersję o 7%, co może być istotne dla większości witryn e-commerce: https://blog.kissmetrics.com/loading-time/?wide=1

  1. Wiarygodność i walidacja

Startupy muszą komunikować w sposób, który w mniej niż pięć sekund przedstawi je klientom jako wiarygodne, warte zaufania firmy. Istnieje kilka sposobów na osiągnięcie tego za pośrednictwem strony głównej, jednak pierwszym obszarem, który widzi wchodząca na stronę osoba jest pasek nawigacji. To właśnie tam powinieneś umieścić informacje o wyróżnieniach i nagrodach, które Twoja firma zdobyła. Jest to sygnał, że firmę zweryfikowano i obdarzono zaufaniem.

Podsumowanie

Przy projektowaniu swojej strony staraj się kierować zasadą usuwania przeszkód, jakimi są znaki zapytania. Wyjaśnij w prosty sposób kim jesteś, co możesz dać odbiorcy i w jaki sposób. Masz na to 5 sekund, dlatego dobrze przemyśl, co chcesz powiedzieć. Wskaż klientowi drogę w miejsca na stronie, na których Ci zależy (call to action). Pamiętaj, że obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Daj stronę do przetestowania osobom, które niewiele wiedzą o Twoim biznesie, obserwuj ich drogę po stronie, zapisuj znaki zapytania i konsekwentnie je usuwaj. Ta wiedza będzie dla Ciebie nieoceniona.