Sporo osób, prowadzących swój biznes zastanawia się czy warto założyć firmowy profil na Facebooku. Dylemat ten dotyczy w szczególności przedsiębiorców, którzy prowadzą małe lub średnie firmy – ci więksi zazwyczaj już są obecni w Social Mediach. Oprócz dylematu jakim jest podjęcie decyzji o prowadzeniu fanpage’a, pojawia się problem z wymyśleniem koncepcji na komunikację danej firmy. Często przez brak kreatywnej, przemyślanej i spójnej z ideą Facebooka koncepcji na komunikację marki w Social Media, tablica na Facebooku zamienia się w Tablicę ogłoszeniową firmy. Jednak nie do końca o to w tym wszystkim chodzi…

Facebook a biznes

Prowadząc swój profil firmowy w mediach społecznościowych musimy skupić się przede wszystkim właśnie na społeczności. To ona jest głównym celem i adwersarzem naszego przekazu, który musi być odpowiednio dostosowany do jej specyfiki. W tym celu potrzebne jest ustalenie właściwej strategii, która będzie odpowiadała na pytanie takie jak:

  • kto jest naszą grupą docelową?
  • jakie są jej cechy charakterystyczne?
  • w jaki sposób się z nią komunikować (o czym i co pisać)?
  • jak to robić?
  • jak angażować potencjalnych klientów?

Czy warto mieć firmowy FanPage

Dobrze zaplanowana strategia działania na Facebooku da nam naprawdę duże możliwości jeśli chodzi o komunikację. Poprzez Facebooka możemy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Na portalu Marka Zuckerberga jest już ponad 1,79 miliarda aktywnych użytkowników (w samej Polsce jest to ponad 15 milionów użytkowników miesięcznie), więc szansa że trafimy do naszych potencjalnych klientów, nawet prowadząc mały, lokalny biznes jest naprawdę duża. Co więcej, miesięcznie już 12 milionów polskich facebookowiczów przegląda treści za pomocą urządzeń mobilnych, a dziennie robi to 9,6 miliona osób – tak więc będąc właścicielem np. malej lodziarni i prowadząc odpowiednią komunikację i targetowanie reklam łatwo możemy przyciągnąć do siebie ludzi z okolicy.

Social Media charakteryzują się jednak stosunkowo dużą nieprzewidywalnością, więc warto testować nowe rozwiązania. A pomóc przy tym mogą nam z pewnością reklamy. Facebook pozwala na bardzo dokładne ustalanie grupy odbiorców, zarówno pod kątem płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Tutaj warto wspomnieć o tym, że w Polsce aż 1,3 miliona osób w przedziale wiekowym 41-50 lat oraz 1,23 miliona Polaków powyżej 50 roku życia to użytkownicy Facebooka. Nieprawdą jest zatem, że poprzez ten serwis dotrzemy tylko do młodych.

Potencjał Facebooka jest naprawdę duży

Zakładając więc, że odpowiednio przygotujemy i wdrożymy strategię działań na Facebooku efekty mogą okazać się zdecydowanie warte poświęconego czasu i pieniędzy. Facebook oprócz standardowych opcji pozwalających na publikację postów daje masę innych narzędzi angażujących naszych klientów. Choćby konkursy, organizowanie wydarzeń, głosowania, wspomniane kampanie reklamowe i wiele, wiele innych. Jeżeli nawet nie zdecydujemy się na płatną promocję swojej firmy poprzez Facebooka, nie warto całkowicie z niego rezygnować. Facebook może być pewnego rodzaju łącznikiem, który pozwoli twojemu klientowi przenieś się poprzez fanpage na stronę WWW, stronę sklepu i skorzystanie z usług. Należy również pamiętać o tym, że Facebook może okazać się bronią w rękach niezadowolonych klientów, a w naszych – właściwym narzędziem do reagowania na kryzys. Na temat negatywnych recenzji i sytuacji kryzysowej w Social Media więcej możecie przeczytaj tutaj.