Czym jest automatyzacja marketingu?

Automatyzacja marketingu czyli inaczej marketing automation jest stosunkowo młodą dziedziną w zakresie marketingu internetowego. Są to działania poszerzające sferę działań w firmie, które polegają na wykorzystaniu odpowiedniego oprogramowania jako rozwinięcia systemów do e-mail marketingu. Pierwszym rozszerzeniem  było monitorowanie zachowania użytkowników na stronie internetowej, jednak w miarę rozwoju tej dziedziny pojawiło się ich znacznie więcej. Większość z nich bazuje na zbieraniu informacji na temat klientów, analizowaniu danych, planowaniu publikowania treści oraz automatyzacji interakcji z odbiorcami.

Główny nacisk w procesie automatyzacji marketingu kładzie się na integrację oraz synchronizację wszystkich  procesów zachodzących w dwóch głównych działach w firmie, czyli sprzedaży oraz marketingu. Koordynacja działań pomiędzy tymi dwoma elementami stała się we współczesnym świecie marketingowym bardzo ważna. Większość niepowodzeń w klasycznym rozumieniu marketingu brało się z braku zrozumienia dla integracji działań w zakresie sprzedaży oraz marketingu firmy. Producenci systemów automatyzacji marketingu odpowiedzieli więc na dynamikę zmian zachodzących w modelu zakupowym czy dostępie do informacji na temat produktu czy usług wśród konsumentów proponując właśnie zautomatyzowane mechanizmy marketing automation.

Cel czyli zysk

Kluczową funkcję jaką odgrywa w pełni zautomatyzowany proces sprzedaży i marketingu jest oczywiście zwiększenie sprzedaży. Takie rozwiązanie ma swoich zwolenników, którzy twierdzą, że może ono przynieść zyski sięgające nawet kilkudziesięciu procent wzrostu, ale także przeciwników, dla których automatyzacja kontaktu z odbiorcami jest w ogóle niemożliwa. Prawdopodobnie prawda jak zwykle leży gdzieś pośrodku. Trudno jednak zaprzeczyć faktowi iż automatyzacja staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem, które z pewnością przynosi nam dużą wiedzę na temat naszych klientów, którą później możemy wykorzystać w odpowiedni sposób.

W praktyce automatyzacja pozwoli nam np. na zaplanowanie publikacji contentu na konkretną godzinę czy usprawnienie analizowania danych. Kolejną więc istotną pozytywną cechą tej metody jest oszczędność czasu. Podczas gdy cały nasz proces marketingowy lub sprzedażowy zostanie zautomatyzowany, zaoszczędzony przez nas czas możemy wykorzystać np. na dopracowanie naszej strategii marketingowej. To na pewno przełoży się na efektywność naszej pracy, a więc na generowanie większego zysku.

Szczegółowy przebieg automatyzacji wiąże się przede wszystkim z generowaniem leadów oraz popytu, ale także z wieloma pomniejszymi, lecz nie mniej ważnymi rzeczami. Outbound marketing, inbound marketing, wspieranie procesu sprzedaży, pielęgnacja czy konwersja leadów to tylko z niektórych części wchodzących w całość marketing automation. Jak więc widać automatyzacja w zależności od jej zakresu i charakteru jaki ma przyjąć może okazać się bardzo skomplikowaną sprawą, dlatego mając w zamiarze wdrożyć taki proces w naszej firmie warto zastanowić się nad zaangażowaniem zewnętrznej agencji. Na pewno przyniesie nam to wymierne korzyści, które mogą skrócić dystans między firmą a odbiorcą a w konsekwencji efektem końcowym przełożyć się na zwiększenie przychodu.