Ciągle rosnący potencjał sprzedażowy Messengera sprawia, że coraz więcej marek postanawia skorzystać z możliwości, jakie daje to narzędzie w kontekście automatyzacji. Jednak stworzenie bota, który w automatyczny sposób będzie dostarczać odbiorcy wartościową i interesująca go informację wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad i użycia odpowiednich narzędzi.

Głównym celem wykorzystania botów, nawet przez największe marki, jest zwiększenie jakości obsługi klienta. Co nie oznacza, że tak wykorzystany kanał komunikacji nie może spełniać zadań sprzedażowych. Ważne jest jednak, aby podczas tworzenia naszego chatbota zastosować się do pewnych zasad, które usprawnią działanie tej nowej taktyki marketingowej.

  1. Strategia

To podstawa. Na samym początku należy określić cele ogólne i szczegółowe, które ma spełniać nasz bot. Istotne jest to, aby nasze działania były odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Nie warto konstruować chatbota, który będzie działał tylko dlatego, że jest to nowe rozwiązanie, które konkurencja już posiada, więc my też musimy je wdrożyć. Jego przeznaczeniem musi być zaspokajanie potrzeb klientów i wychodzenie im naprzeciw. Tylko w ten sposób będziemy mogli osiągnąć wymierne korzyści przejawiające się w dużej konwersji i pozostanie użytkownika w kontakcie z botem.

  1. Testowanie

Jest kluczowym elementem podczas wdrażania strategii chatbota. Ciągłe sprawdzanie tego, jak nasi klienci reagują na komendy i odpowiedzi bota, pozwoli nam na skuteczną optymalizację i poprawę wyników. Tak samo, jak inteligentne boty i my musimy uczyć się tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszego narzędzia.

  1. Analiza

Jeżeli chcemy, aby nasz bot pełnił funkcję wsparcia w procesie obsługi klienta, warto na początku zastanowić się, w którym miejscu takie wsparcie będzie najbardziej potrzebne. Chodzi tutaj o pewien etap obsługi klienta. Prowadząc sklep internetowy, możemy stworzyć np. bota pomagającego klientowi w konkretnym momencie zakupu lub spełniającego funkcje pomocy w wyszukiwaniu. Najnowsze rozwiązania wspierające automatyzację w Messengerze pozwalają już przeprowadzić klienta przez całą ścieżkę zakupową, nie wychodząc z okienka chatu – te jednak wymagają bardziej skomplikowanych narzędzi. Na rynku dostępne są jednak narzędzia do wtórzenia chatbotów, które nie wymagają od nas znajomości kodowania. Kilka z nich opisaliśmy poniżej

Jakie narzędzia?

Na rynku istnieje już spora liczba aplikacji pozwalających na tworzenie i zarządzanie chatbotami. Znajdziemy zarówno narzędzia, z których skorzystamy bez znajomości kodów (OnSequel, Botsfiy czy Chatfuel) oraz takie, które posiadają już bardziej rozbudowany interfejs pozwalający na zaadaptowanie zaawansowanych botów. Co ciekawe, sam Facebook Messenger również udostępnia opcję tworzenia bota. Ta jednak w porównaniu do podstawowych narzędzi jest bardziej skomplikowana.

Jeżeli jednak dopiero zaczynacie swoją przygodę z botami, możecie skorzystać np. z Chatfuela, który jest narzędziem dającym możliwość stworzenia całkiem sensownego chatbota w prosty sposób. Pierwszym krokiem jest założenie konta, uruchomienie bota i połączenie go ze swoją stroną na Facebooku.

Jak wdrożyć chatbota

Następnie musimy nauczyć naszego bota mówić J. Na sam początek wystarczy wiadomość powitalna oraz kilka odpowiedzi na pytania, które według Ciebie będą najczęściej zadawali Twoi klienci.

Jak wdrożyć chatbota

Każda wiadomość tekstowa może odsyłać do kolejnego bloku lub zewnętrznego adresu www. Co więcej, możemy wstawiać zdjęcia, galerię, pozwolić do siebie zadzwonić czy stworzyć listę.

Jak wdrożyć chatbota

Chatfuel pozwala wdrożyć pewne rozszerzenia lub atrybuty przypisywane do konkretnych użytkowników, które potem pozwolą nam na segmentacje, personalizację oraz wysyłanie odpowiednich komunikatów. Może to być np. godzina, o której użytkownicy chcieliby dostawać wiadomości od Ciebie. Poprzez wtyczki mamy możliwość np. podpięcia stron wyszukiwania, kanałów RSS czy listy subskrypcyjnej. Możemy również zintegrować bota z Instagramem, YouTubem lub Twitterem, zastosować arkusze kalkulacyjne lub kalendarze oraz wiele więcej.

Jak wdrożyć chatbota

Istotną funkcją jest panel dotyczący sztucznej inteligencji (AI), gdzie możemy ustawić frazy kluczowe, na które nasz bot będzie reagował odpowiednimi komunikatami lub wcześniej utworzonymi blokami.

Jak wdrożyć chatbota

Stworzenie podstawowego bota wcale nie jest bardzo skomplikowanym procesem. Należy jednak pamiętać, aby cały czas monitorować poczynania naszego sztucznego przyjaciela, po to, aby mógł on w odpowiedni sposób reagować na nieprzewidziane pytania użytkowników. To, czy chatboty będą czynnikiem realnie wpływającym na sprzedaż, pozostaje pytaniem otwartym, jednak działania, jakie podejmuje w ostatnim czasie Facebook, świadczą o tym, iż platforma ta będzie dążyła do tego, aby Messenger był pewnego rodzaju kanałem sprzedażowym, zdolnym do konkurencji nawet z takimi gigantami jak Google. Sztuczna inteligencja na Messengerze staje się coraz bardziej popularna, jednak wciąż za jej pomocą możemy uzyskać efekt „wow” wśród naszych klientów, dlatego warto zastanowić się nad wdrożeniem takiego rozwiązania już dziś.