Czym jest księga znaku? To zbiór reguł oraz standardów, których trzeba się trzymać, aby prawidłowo posługiwać się logo. Projektant pracując nad logo dla marki od razu musi wyobrazić sobie jak ten znak można będzie używać. Wiele małych firm lub rodzinnych biznesów nie posiada księgi znaku. Jednak posiadanie spisu takich reguł, których powinno się bezwzględnie przestrzegać, powoduje spójność oraz solidność marki.

Zawartość księgi znaku

Zawartość księgi znaku może być różna. Niektóre posiadają spis zaledwie kilku zasad. Te bardziej skomplikowane mogą mieć nawet kilkadziesiąt stron i przedstawiać zastosowania znaku na wszelakich materiałach. Niektóre firmy, które sygnują przedmioty za pomocą swojego logo potrzebują określenia zasad takich jak minimalne dopuszczalne wielkości znaku w różnych formach jego przedstawienia. Przy projektowaniu znaku grafik powinien wziąć pod uwagę to gdzie to będzie wykorzystywane, a księga znaku jest tylko spisem zasad dotyczących takiego wykorzystania.

Podstawowa księga znaku

Księga znaku powinna powstać razem z projektem logo. Podstawowa księga zawiera na ogół 7 stron na których spisane są generalne zasady, które w każdym przypadku warto określić. Na początku dokumentu najczęściej opisuje się genezę  powstania logo oraz jego znaczenie. Jeżeli znak powstał na siatce to w tym miejscu przedstawia się ją oraz w jaki sposób nasz znak się na niej rysuje. O ile istnieją dodatkowe warianty logo to również należy je przedstawić oraz opisać, który stosuje się w jakich okolicznościach. W przypadku kiedy znak korzysta z jakichś kolorów to również trzeba je określić oraz opisać w kilku dostępnych profilach kolorystycznych (tj. RGB, CMYK, HEX).

Projekt logo i księga znaku

Pole ochronne

W podstawowej księdze znaku opisane zostanie również pole ochronne. Jest to przestrzeń dookoła logo, która ma chronić znak przed umieszeniem go zbyt blisko innych elementów graficznych, tak aby zachować rozpoznawalność logo. Pole ochronne jest zazwyczaj określane na podstawie, któregoś z elementów składających się na logo, tak aby można było określić wielkość pola ochronnego w każdej skali.

Wariant achromatyczny w księdze znaku

W razie wykorzystywania znaku na nośnikach, które nie umożliwiają wykorzystania koloru (np. na pieczęci) przedstawia się w księdze znaku jak wygląda znak w wariancie achromatycznym. Być może różnić się on nieznacznie od podstawowej wersji znaku, tak aby dobrze prezentował się na takich nośnikach. Kiedy w znaku znajduje się element typograficzny to również opisuje się z jakiego kroju korzysta.

Nieprawidłowe stosowanie logo

Ostatnim elementem jest określenie prawidłowych i nieprawidłowych zastosowań logo. Opisuje się tutaj niedopuszczalne modyfikacje znaku, prawidłowe stosowanie na różnego rodzaju tłach, tak aby zwizualizować przykłady zastosowania dla kolejnych projektantów wykonującym projekty przy użyciu znaku marki.

Czy potrzebujesz księgi znaku?

Tak! Księga znaku pozwala na zachowanie integralności marki, niezależnie ile podmiotów kooperuje przy jej tworzeniu i na jakich nośnikach logo występuje. Między innymi dlatego często współpracujemy z klientami również i w tym zakresie, tworząc księgę do istniejącego logo lub pracując od podstaw przy tworzeniu marki. Częściowo proces ten widoczny jest w naszym wpisie przybliżającym rebranding.

Jeśli posiadasz już swoje logo ale nadal pojawiają się problemy z jego użyciem, chętnie pomożemy Ci stworzyć księgę znaku i przygotować markę do podboju rynku!