LOHAS to styl życia oparty na zrównoważonym rozwoju. Ta społeczność aktywnie wspiera środowisko, wybiera ekologiczne produkty i wpływa na postawy innych. Promuje życie w zdrowiu i równowadze z naturą. Coraz więcej firm, które chcą wprowadzić zielony marketing widzi ogromny potencjał w dopasowaniu produktów i komunikacji do tej grupy docelowej.
Co oznacza LOHAS?
Termin LOHAS powstał w 2000 r. w książce socjologa Paula H. Raya “The Cultural Creatives: How 50 Million People Are Changing the World.” Według socjologa LOHASi, poprzez wysoką świadomość wpływu indywidualnych i zbiorowych działań na otaczający nas świat, będą w przyszłości liderami zmian kulturowych i cywilizacyjnych.
Lifestyle of Health and Sustainability to gwałtownie rozwijający się globalny trend, a właściwie ruch społeczny polegający na podejmowaniu świadomych decyzji konsumenckich, których celem jest zdrowie oraz osiągniecie równowagi i sprawiedliwości społecznej. W to pojęcie wpisuje się również ogromny rynek dóbr i usług, które mają pomóc te cele osiągnąć.
Więcej o społeczności LOHAS można przeczytać w wywiadzie z członkiem zarządu fundacji LOHAS.
Cechy społeczności LOHAS
Społeczność LOHAS charakteryzuje się kilkoma cechami:
- utożsamia się z ekologami, ale otaczający świat zmienia wpierw od siebie, małymi krokami,
- lubi żyć wygodnie, z duchem czasu, na dobrym poziomie,
- rozwiązuje problemy bez konfliktów,
- zamiast brać udział w protestach, będzie postępować według zasad, np.: będzie używać toreb wielokrotnego użytku, będzie kupować produkty droższe, ale marek proekologicznych,
- demonstruje swoje wybory w czasie każdego zakupy, unika nadmiernego konsumpcjonizmu.
LOHASi jako konsumenci poszukują eco rozwiązań, są świadomi swoich wyborów i wiedzą, że często wiąże się to z większym wydatkiem. Nie przeszkadza im to, ponieważ cena jest kwestią drugoplanową. Przy podejmowaniu decyzji zakupowych liczy się świadoma i odpowiedzialna konsumpcja i respektowanie przez producenta zasad zrównoważonego rozwoju w całym cyklu życia produktów (czyli sposobu produkcji i pakowania, sposobu transportu i dystrybucji), ale również poszanowanie praw człowieka, czyli dobre warunki pracy, podejmowany dialog społeczny, czy uczciwe praktyki handlowe.
LOHAS w ujęciu marketingowym
Patrząc na cechy i charakterystykę LOHAS, wydaje się, że są idealną grupą docelową działań zielonego marketingu (więcej o zielonym marketingu przeczytasz tutaj). Owszem, tak jest, ale pamiętajmy, że nie są jedyną grupą docelową.
Dlaczego zatem warto pamiętać o tej grupie odbiorców tworząc strategię eco marketingu? Ponieważ, tak jak wspomnieliśmy wcześniej, są to świadomi konsumenci, którym zależy na zdrowiu, ochronie środowiska i takimi wartościami się kierują w trakcie zakupów. Ponadto, LOHASi często wywierają wpływ na innych, starają się przekazywać szacunek dla natury dalej, co daje możliwość poszerzenia grupy odbiorców produktów czy usług. Ukształtowanie marki, która jest przyjazna dla LOHAS jest wyrazem wysokiej świadomości obecnych potrzeb, jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku i oznaką śledzenia i dostosowania się do obecnych trendów.
Zachowania konsumentów LOHAS
- wybór ekologicznych produktów,
- wsparcie lokalnych dostawców,
- zakup niezbędnych rzeczy,
- znajomość oznaczeń i znaków ekologicznych na opakowaniach,
- życie zgodne z filozofią zero waste, less waste,
- znajomość zagadnień związanych z zielonym marketingiem i greenwashingiem,
- oszczędzanie wody i energii,
- segregacja i recykling odpadów,
- nadawanie drugiego życia przedmiotom codziennego użytku,
- wspieranie fundacji, kampani i akcji ekologicznych,
- wybieranie ekologicznych środków transportu (rower, komunikacja miejska),
- dbanie o rozwój intelektualny i duchowy,
- wegetarianizm i weganizm,
- codzienne podejmowanie decyzji mających na celu ochronę środowiska.
LOHAS to kierunek na przyszłość
LOHAS to filozofia, która na stałe wpisała się w naszą rzeczywistość i bardzo szybko zdobywa popularność. Świadomość marek na potrzeby konsumentów jest kluczowa w ich rozwoju. Koncepcja zielonego marketingu jest sposobem na komunikację nie tylko z LOHAS, ale również innymi grupami. Firmy przyjazne dla LOHAS mogą liczyć na poprawę swojego wizerunku i inne bardziej wymierne korzyści, jak np. poprawę wyników sprzedaży.
Porozmawiaj z nami o możliwościach wprowadzenia eco marketingu dla Twojej marki – Kliknij tutaj!