W branży marketingowej, jak w wielu innych branżach, występuje wiele pojęć i skrótów, które mogą być nieczytelne dla osoby spoza branży. Czasami może wydawać się, że są one niepotrzebnym żargonem, ale w rzeczywistości pojęcia marketingowe pozwalają na szybką i precyzyjną komunikację.

Podstawowe pojęcia marketingowe i ABC marketingu

Przydatne pojęcia marketingowe

Znajomość najważniejszych pojęć marketingowych znacznie ułatwi poruszanie się po platformach reklamowych, odczytywanie raportów oraz kooperację z zespołami marketingowymi. Poniżej przedstawiamy listę kilkunastu pojęć, które w marketingu pojawiają się często i które warto znać.

Account manager

Osoba odpowiedzialna za komunikację z klientem w agencji marketingowej lub innej firmie usługowej. Account manager skupia się na tym, by cały zespół projektowy miał najnowsze informacje o sytuacji klienta, jednocześnie informując klienta o wszystkich etapach realizowanej usługi.

B2B: Business to Business

Model działania, w którym klientem jest inny rodzaj biznesu, a nie bezpośrednio konsument.

B2C: Business to Consumer

W przeciwieństwie do B2B, ten model oznacza, że klientem bezpośrednim firmy jest konsument.

Branding

To ogólny zbiór wyobrażeń na temat marki, budowany za pomocą elementów wizualnych i tekstowych. W skład brandingu wchodzi sama marka, logo, claim, ale również rodzaj i sposób komunikacji oraz jej odbiór przez klienta.

CAC: Customer Acquisition Cost (Koszt Pozyskania Klienta)

Ile pieniędzy należy wydać, by pozyskać jednego klienta. To bardzo ważny parametr, w który warto wliczyć budżet marketingowy, kwotę za obsługę marketingową (w przypadku agencji) lub etat pracownika, poświęcony czas, proces sprzedażowy, itd. Mając świadomość takiej kwoty, lepiej można optymalizować swoje działania i dobierać nowe kanały pozyskiwania klientów.

CEO: Chief Executive Officer

Inaczej prezes. Najwyższa osoba w firmie, która podejmuje kluczowe decyzje. Targetowanie reklam na osoby tego szczebla są możliwe, ale zazwyczaj wymagają dużego nakładu budżetowego i świetnych treści.

CMO: Chief Marketing Officer

Tłumaczone najczęściej jako dyrektor marketingu. Jest to osoba, która zajmuje wiele pozycji i jej rola w organizacji może się różnić zależnie od wielkości firmy. Jest to zazwyczaj osoba posiadająca najszersze i najgłębsze zrozumienie marketingu, bazujące na strategii i analizie.

CMS: Content Management System

System do zarządzania treściami, najczęściej będący integralnym elemenetem strony WWW. CMS pozwala zarządzać wszystkimi treściami na stronie, od tekstów po grafiki, filmy, elementy SEO, ustawienia i preferencje strony. Jednym z najpopularniejszych CMS jest WordPress.

CPA: Cost Per Action

Koszt wykonania akcji, którą zaplanujemy w kampanii. Ustaloną akcją może być kliknięcie, zapis do newslettera, zakup produktu lub dodanie produktu do wishlisty.

CPC: Cost Per Click

Jedno z najczęściej używanych pojęć oznaczający koszt za jedno kliknięcie w banner lub inny format reklamowy. Kliknięcie zliczane jest w momencie zdarzenia i nie koniecznie musi być tożsame z efektywnością kampanii, aczkolwie jest jednym z głównych wskaźników kampanii.

Design Thinking (Myślenie projektowe)

Proces oraz metoda projektowania i działania składająca się z pięciu etapów (zrozumienie, definiowanie, ideacja, prototyp, testowanie). Pozwala rozwiązywać zawiłe problemy w zaplanowany sposób, a jednocześnie nieograniczać kreatywnych rozwiązań.

GA (Google Analytics)

Narzędzie analityczne firmy Google, które pozwala na analizowanie ruchu na stronie WWW. Dowiemy się z niego skąd pochodzi ruch na stronie, ile średnio użytkownik na niej przebywa i jaki content jest dla niego najbardziej atrakcyjny.

SERP (Search Engine Result Page)

To strona, która wyświetla w przeglądarce wyniki wyszukań dla podanego hasła.

Rebranding

Proces zmiany brandingu danej marki. Może sprowadzać się do zmian estetycznych, związanych z odświeżeniem lub zmianą logo, ale może być również procesem znacznie bardziej gruntownym, zmieniającym całość wizerunku marki na rynku. O takim przykładowym procesie możesz przeczytać na naszym blogu, gdzie opisujemy rebranding marki Wydawnictwo Piętka.

Menadżer firmy

Specjalny panel dla narzędzi Facebooka, wymagający stworzenia osobnego konta. Dzięki Menadżerowi można sparować konto reklamowe i stronę na Facebooku. Ułatwia to zarządzanie kontami, zarządzanie płatnościami, kampaniami reklamowymi i współpracą z zewnętrznymi podmiotami takimi jak agencje reklamowe.

UX

Inaczej User Experience, to pojęcie określające szeroko rozumiane doświadczenie użytkownika. Pierwotnie dotyczące ściśle zachowań użytkownika na portalach internetowych dzisiaj określenia UX używa się do opisu zachowań użytkowników oraz konsumentów, niemalże w każdej dziedzinie życia.
Podczas projektowania strony WWW, UX to etap na którym planowany jest architektura i przepływ informacji, planuje się odpowiednie sekcje i testuje potencjalne zachowania użytkownika, przewidując ewentualne problemy. Efektem pracy jest zazwyczaj Mapa strony i Wireframe’y.

UI

User Inferface, a więc te elementy, z którymi użytkownik wchodzi na stronie w interakcję. Na interface składają się grafiki, przyciski, wezwania do działania oraz bloki tekstu. Jednym słowem UI to to, co użytkownik widzi na stronie.

Wireframe

Efekt pracy zespołu UX, który przedstawia rozmieszczenie elementów i informacji na stronie WWW. Odznacza się małą szczegółowością, brakiem elementów graficznych, a jedynie wizualną prezentację informacji, które w przyszłości staną się makietą graficzną strony WWW.

WordPress

Jeden z najpopularniejszych CMS, który pozwala łatwo zarządzać wszystkimi treściami na stronie WWW. Jest łatwy w obsłudze oraz pozwala na wykorzystanie ogromu wtyczek w wersjach płatnych i bezpłatnych, które są w stanie znacznie rozszerzyć funkcje strony. Posiada również komplementarny system e-commerce’owy o nazwie WooCommerce.

Pojęcia marketingowe i edukacja – najprzydatniejsze linki

Edukację marketingową zawsze warto zacząć od dobrych książek. Poniżej lista kilku pozycji, które warto mieć i studiować w wolnej chwili.

Szkolenie z marketingu

Jeśli interesuje Cię poszerzenie wiedzy z zakresu marketingu lub chcesz rozwinąć zespół w swojej firmie, napisz do nas. Chętnie przeprowadzimy dla Ciebie warsztaty strategiczne lub zorganizujemy szkolenie z danego zakresu marketingu.