Dla niektórych prowadzenie bloga firmowego może wydawać się nie lada wyzwaniem. W końcu, żeby pisanie miało sensu, poruszane tematy muszą być interesujące dla czytelników, a treści powinny odpowiadać na nurtujące ich pytania. Wydaje się, że dla eksperta w danej dziedzinie to nic trudnego. Jednak rzetelna wiedza to za mało. Trzeba przedstawić ją w taki sposób, by stanowiła odpowiedź na pytania zadawane przez internautów. Skąd jednak wiedzieć, czego dokładnie szukają nasi odbiorcy? I co za tym idzie – jak prowadzić bloga firmowego?

Dzięki kilku narzędziom dość łatwo znaleźć odpowiedź na te pytania. Za pomocą wnikliwej analizy zebranych danych z różnych źródeł można szybko wyciągnąć wnioski i dowiedzieć się, co interesuje naszych odbiorców. Gdzie zatem szukać potrzebnych informacji?

Jakie treści umieszczać na blogu?

Ciekawym narzędziem, które dostarczy nam potrzebnych danych jest BuzzSumo. Dzięki darmowej wersji można dowiedzieć się jakie teksty na dany temat były najchętniej udostępniane przez czytelników. A skoro dana treść cieszyła się dużym zainteresowaniem, to znaczy, że spodobała się czytelnikom. Na podstawie analizy takich tekstów łatwo dowiedzieć się, jakie zagadnienia i w jaki sposób warto poruszać.

1

Źródło: https://app.buzzsumo.com/research/most-shared?type=articles&result_type=total&num_days=7&general_article&infographic&video&guest_post&giveaway&interview&q=media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe&page=1&tfc&offset=0&backlinks=false&links_sitewide=true&unique_domains=true

Informacji dostarcza nam również sam Google. I to na wiele sposobów. Najprostszy z nich to autopodpowiadanie w wyszukiwarce . Dzięki temu łatwo można się dowiedzieć, czego konkretnie szukają internauci i jak zadają pytania.

2

Źródło: https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=jak+prowadzi%C4%87+fanpage+na+facebooku

Pomocny może okazać się także planer słów kluczowych (Keyword Planner) związany z Google AdWords. Z jego pomocą można się dowiedzieć , które frazy cieszą się zainteresowaniem. Jednak by uzyskać te dane, należy mieć założone konto AdWords. Ale i bez tego konta nic straconego. Bowiem nieco uproszczone narzędzie Google Trends może nam dostarczyć podobnych informacji.

3

Źródło: https://www.google.pl/trends/explore#q=media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe

Dzięki niemu łatwo można sprawdzić, czy dana fraza cieszy się zainteresowaniem, czy nie, a nawet ustalić prognozy na przyszłość.

Ciekawych danych może dostarczyć także Google Analytics podpięty do firmowego bloga. Dzięki niemu łatwo można sprawdzić, które z naszych blogowych treści są najczęściej czytane. Skoro czytelnicy trafiają na archiwalne treści to znaczy, że temat ich interesuje i być może szukają więcej szczegółów. To dobry pomysł by rozwinąć te tematy.

Jak jeszcze podejść do prowadzenia bloga?

Inspiracji do blogowych wpisów dostarczają również blogi konkurencji. Łatwo można na nich przeanalizować treści oraz aktywność czytelników pod konkretnymi wpisami. Tak uzyskana wiedza może stanowić inspirację, nie powinna być jednak źródłem do kopiowania. Ponieważ tworzone treści nie mają być powielane, lecz powinny się wyróżniać od konkurencyjnych.

By dowiedzieć się jakie treści inspirują odbiorców, nie trzeba szukać daleko. Cennej wiedzy bowiem dostarczają też nasi czytelnicy oraz klienci. Warto spytać ich, co by ich zainteresowało, czego szukają. Jakie mają pytania i problemy związane z naszą usługą/produktem. Dzięki temu nie tylko można zyskać odpowiedź na pytanie, ale również zaufanie wśród czytelników oraz wizerunek eksperta.

Jak widać, dzięki zaledwie kliku narzędziom można się dowiedzieć jakie treści tworzyć na bloga, tak by zainteresować odbiorców. Dzięki analizie zebranych danych oraz odrobinie pomysłowości łatwo stworzyć listę ciekawych tematów oraz propozycji wpisów na firmowego bloga.