W październiku Facebook w niektórych państwach eksperymentował ze sposobem wyświetlania postów tylko w osobnym newsfeed’zie nazwanym „Explore Feed”. Skutkowało to drastycznym spadkiem zasięgów fanpage’y. Zjawisko to zostało w ostatnim czasie również zauważone na polskim Facebooku.

Badania przeprowadzone przez Napoleoncat na przestrzeni ok. 3 miesięcy, które dotyczyły 100 największych polskich stron blogów na Facebooku, potwierdzają to, co niektórzy dostrzegli już wcześniej – spadek zasięgów dotyczy także polskich fanpage’y. W pierwszym tygodniu poddanym analizie średnia liczba interakcji na post wynosiła 1 439 – w ostatnim tygodniu było to już tylko 1 009. Oznacza to 30-procentowy spadek średniej liczby interakcji, a zatem także zasięgów, przy 1% wzroście liczby fanów analizowanych stron. Fakty te mogą świadczyć m.in. o tym, że zjawisko spadku zasięgów organicznych może się pogłębiać, na rzecz wciąż rosnących wydatków reklamowych oraz coraz większej konkurencji firmowych fanpage’y.

Czy spadek zasięgów dotyczy wszystkich fanpage’y?

Wspomniany już wcześniej serwis zajmujący się m.in. analityką w sieci postanowił sprawdzić, jak wygląda sytuacja w przypadku mniejszych stron. W tym celu przez 110 dni przeanalizowanych zostało niemal 2 tys. stron, które zostały podzielone na dwie grupy: od tysiąca do 10 tysięcy fanów oraz od 10 do 100 tysięcy fanów. Badania objęły średnią liczbę interakcji (komentarzy, reakcji i udostępnień) na post, co wynika z bezpośredniej korelacji pomiędzy interakcją oraz zasięgiem. Jakie były wyniki? Podobnie jak przy analizie 100 największych stron tendencja interakcji okazała się spadkowa. Średnia liczba interakcji na post dla fanpage’ów od 10 do 100 tys. fanów była o 33% niższa niż ta sama wartość w pierwszym tygodniu badanego okresu (przy 3,4% wzroście liczby fanów). Co ciekawe dla stron Facebook’owych od 1 tys. do 10 tys. fanów spadek interakcji (a co za tym idzie zasięgów) wyniósł jedynie 7%, przy wzroście fanów na poziomie 9%!

Czy przedstawione powyżej dane świadczą o tym, że Edge Rank Facebooka faworyzuje mniejsze strony? Jakby powiedział prawnik – „to zależy”. Rzeczywiście wyniki analizy mogą o tym świadczyć, jednak warto wziąć pod uwagę również to, że spadki zasięgów na małych fanpage’ach mogą być mniej zauważalne z powodu większej dynamiki wzrostu fanów. Po drugie małe strony mają zazwyczaj bardziej wiernych fanów, a co za tym idzie, są oni bardziej aktywni i chętniej wchodzą w interakcję.

Jak radzić sobie ze spadkiem zasięgów Twojego fanpage’a?

W środowisku marketerów mówi się, że spadek zasięgów jest tak samo pewny, jak śmierć i podatki. Dlatego nie ma powodu do paniki. Jeżeli dopiero rozpoczynamy naszą przygodę z własną stroną na Facebooku, jesteśmy trochę w lepszej sytuacji, gdyż Facebook wspiera początkujących, ale kiedy rośniecie, jest już coraz trudniej. Tak naprawdę nikt nie wie, jak działa algorytm Facebooka, dlatego warto pamiętać o paru podstawowych zasadach w komunikacji na tym kanale.

Przede wszystkim należy wiedzieć o tym, na jakiej zasadzie opiera się wspomniany algorytm, czyli jakie są główne czynniki odpowiadające za zasięg naszego posta. Bardzo ważna jest świeżość (Decay). Im większy czas upłynął od ostatniej reakcji na naszego posta tym, większa możliwość, że kolejny nie pojawi się na tablicy naszego odbiorcy. Kolejnym czynnikiem jest ilość udostępnień, komentarzy i lajków (affinity), jakie zostawia nasz potencjalny odbiorca. Jeżeli go do tego w odpowiedni sposób nie zachęcimy, to nasz komunikat do niego nie dotrze. Istotna jest również forma naszej wiadomości (weight), czyli to jaką postać przybierze post (zdjęcie, link wideo, tekst). Każdy z tych formatów jest postrzegany w inny sposób przez algorytm Facebooka. Podobnie sytuacja wygląda przy reakcjach. Co ciekawe najbardziej cenione są udostępnienia, komentarze, a dopiero na samym końcu lajki.

Abstrahując jednak od spadku zasięgów organicznych spowodowanych cięciami samego Marka Zuckerberga, priorytetowym jest dbanie o treść, jaką publikujemy na fanpage’u. Jeżeli udostępniane przez nas komunikaty będą pochodziły z mało wartościowych źródeł lub będą tzw. „zapchaj dziurą” to nasze zasięgi nie będą oczywiście powalały na kolana. Musimy pamiętać o tym, aby nasz content był przede wszystkim różnorodny i możliwe jak najwyższej jakości (ma być dla odbiorcy wartością dodaną, odpowiedzią na to, czego szuka na naszym fanpage’u). Warto również uważać na to, aby nie publikować za często (nie tworzyć spamu) i zbyt wielu treści typowo reklamowych. To na pewno zostanie źle odebrane przez samych użytkowników, jak i algorytm Facebooka.

Podsumowując

Jak wszystko w Internecie tak samo i algorytmy Facebooka szybko się zmieniają, nikt nie wie, jak sytuacja będzie wyglądała za jakiś czas. Obecnie najbardziej popularnym formatem jest video i relacje live, jeżeli takie treści pasują do waszych marek, to z pewnością zostaniecie wynagrodzeni przez Edge Rank większymi zasięgami. Jedną z uniwersalnych, ale podstawowych zasad, która na pewno poprawi twoje zasięgi, jest dbałość o content (jakość przede wszystkim!), odpowiednią porę publikacji, publikację oryginalnych materiałów oraz twoich autorskich tekstów (jeżeli masz taką możliwość). Pamiętaj, że walkę ze spadającymi zasięgami można wygrać nie tylko na polu płatnej reklamy (przynajmniej na razie ?).