TikTok to aplikacja, której popularność nieustannie rośnie. Czym dokładnie jest i dlaczego stała się aż tak popularna w krótkim czasie. Czy można ją wykorzystać z powodzeniem w działaniach marketingowych? Zobacz jak Twoja marka może skorzystać na działaniach na TikToku.

Czym jest TikTok i co powinieneś wiedzieć o tej aplikacji?

TikTok powstał poprzez połączenie w 2018 roku dwóch platform: Douyin (chińskiego odpowiednika TikToka) oraz Musical.ly

Aplikacja TikTok daje nam możliwość obserwowania ulubionych twórców, udostępniania ich filmów oraz tworzenia własnych treści.

Jako twórca contentu na tiktoku, mamy do dyspozycji szeroki wachlarz dźwięków i filtrów, a filmy możemy w łatwy sposób edytować. To wszystko sprawia, że aplikacja jest bardzo intuicyjna i zachęcająca do jej używania. 


Dlaczego aplikacja TikTok zdobywa coraz więcej serc?

TikTok jest niesamowicie wciągający i angażujący.

Autorzy zadbali o to, aby jej algorytm podsuwał odbiorcom filmy, które prawdopodobnie ich zainteresują. Dzięki wykorzystaniu techniki content-based filtering algorytm potrafi selekcjonować i filtrować filmy na podstawie ich zawartości. Mówiąc prościej, TikTok szuka filmów podobnych do tych już obejrzanych, aby wyświetlać użytkownikowi nowe w tej samej tematyce.

Zastosowanie takiego rozwiązania sprawia, że odbiorcy są w stanie scrollować treści, niemalże w nieskończoność, zapominając, ile czasu spędzili już w aplikacji.

Rada od nas: Warto wrzucać materiały jak najczęściej, nie skupiając się na tym aby były idealnie dopracowane. TikTok lubi aktywnych twórców, a treści publikowane na tej platformie powinny być autentyczne i żywiołowe.

Czym wyróżnia się TikTok, od pozostałych platform społecznościowych?

TikTok na ten moment jest aplikacją unikalną w porównaniu do innych mediów społecznościowych, ponieważ w odróżnieniu od starszych platform, takich jak Facebook czy Instagram, na TikToku nie zauważono jeszcze zjawiska content overload’u.

Content overload – Przesyt treścią. To sytuacja, w której użytkownik mediów społecznościowych ma do czynienia z nadmiarem informacji, treści lub reklam, które są dla niego trudne do przyswojenia.

Content overload może prowadzić do znudzenia lub frustracji użytkowników, dlatego marki powinny starać się unikać przesycenia treścią swoich kanałów, koncentrując się na tworzeniu wartościowej i atrakcyjnej treści, która przyciągnie i zainteresuje odbiorców.

Czy inne platformy próbują naśladować TikToka?

Coca Cola Youtube Shorts

Konkurencyjne funkcje takie jak Instagram Reels czy YouTube Shorts zostały wprowadzone na wzór działania aplikacji TikTok. Nadrzędnym celem obu platform jest przyciągnięcie użytkowników, którzy korzystają z TikToka i zapewnienie im alternatywnych możliwości publikowania krótkich filmów w jednym miejscu.

Parę słów o trendach

Czym są TikTokowe trendy? To aktualnie popularne sposoby tworzenia i prezentowania treści, które zyskują uznanie wśród użytkowników aplikacji. Mogą to być określone zachowania, reakcje, tańce, gesty, styl ubierania się, czy nawet memy i żarty. Trendy na TikTok’u dynamicznie się zmieniają i są zależne od różnych czynników, takich jak aktualne wydarzenia, popularne piosenki czy filmy, a także od samej społeczności TikToka.

@zabkapolska

kto zgadnie ile jest Żabek w całej Polsce?

♬ hot people use this sound – julis
Na początku 2023 roku trend z chłopcem osiągnął miliony wyświetleń przez użytkowników TikToka. Żabka świetnie wykorzystała popularność wstawki, czym niewątpliwie trafiła do swojej grupy docelowej, którą są młode osoby.

Jak zacząć tworzyć treści na TikToku?

Krok 1. Zacznij od określenia swojej grupy docelowej. Bez tego ani rusz. 

Krok 2. Planując materiały, uwzględnij aktualnie panujące trendy w aplikacji. TikTok pozycjonuje wyżej filmy, zgodne z tym, co akurat jest chętnie oglądane przez użytkowników. 

Krok 3. Wyróżnij się! Podejdź do tematu kreatywnie, tworząc coś zupełnie unikatowego. Nie zapomnij również o używaniu popularnych hashtagów oraz stworzeniu swojego własnego, ułatwi to użytkownikom dotarcie do Ciebie. 

Krok 4. Jeśli masz odpowiedni budżet, współpracuj z popularnymi influencerami. Jak wynika z badania „TikTok Marketing Science European proprietary creative analysis 2021”, współpraca z twórcami TikToka podnosi wskaźniki oglądalności reklam na platformie aż o 193 proc., oraz zwiększają wskaźnik zapamiętywania reklamy o 27 proc. ‘Tiktokerom” łatwiej wyczuć panujące trendy oraz dokładnie wiedzą, jak zaangażować swoją społeczność.

Krok 5. Twórz sponsorowane wyzwania-dzięki nim aktywizujesz użytkowników, zachęcając ich do tworzenia filmów z Twoim hashtagiem, co umożliwi twojej marce trafienie do szerszego grona odbiorców.

Krok 6. W swoich filmach wykorzystuj odpowiednią muzykę. Aż 88 proc. użytkowników platformy podkreśla, że dźwięk ma kluczowe znaczenie w doświadczaniu TikToka. Wyniki badania „TikTokMarketing Science European Music in Ads Research” pokazują, że muzyka instrumentalna pozytywnie wpływa na rozpoznawalność marki, podczas gdy R&B, pop i rap budują jej bardziej pozytywny odbiór. Tymczasem muzyka stworzona specjalnie na potrzeby platformy TikTok generuje większe zaangażowanie i przekłada się na większą liczbę udostępnień

Przykłady działań marki na TikToku

Case Stars from the Stars

Stars from the Stars, wschodząca marka kosmetyczna, wykorzystała zaangażowanie influencerów jako efektywną formę reklamy na TikToku. Dzięki współpracy z czołowymi polskimi influencerkami oraz mniejszymi liderami młodzieżowej opinii marka osiągnęła ponad milion złotych przychodu już po miesiącu działania. Wypromowała również swój sklep internetowy, który otworzyła we wrześniu ubiegłego roku. Reklama była sprofilowana według gustu i potrzeb młodych dziewczyn i także spotkała się z doskonałym odbiorem. 

Case Gucci – Kampania #GucciModelChallenge

@gucci

@orynbassaranel from the GucciModelChallenge, will take part in a new project launching soon on Gucci’s TikTok. Voice by @morganpresleyxo

♬ original sound – Gucci

W 2019 roku włoska marka Gucci zdecydowała się na przeprowadzenie kampanii na platformie TikTok. Kampania była opatrzona hashtagiem #GucciModelChallenge, który zachęcał użytkowników aplikacji do włączenia się do wyzwania i nagrania filmiku, w którym prezentują się jako „modelki i modele” Gucci, nosząc i prezentując produkty marki. 

Użytkownicy TikToka masowo włączali się do wyzwania, pokazując w swoich filmach odzież i dodatki Gucci. W krótkim czasie kampania stała się popularna i zyskała łącznie 876,4 milionów wyświetleń. 

Efekty? Kampania skutecznie wpłynęła na zwiększenie świadomości marki Gucci wśród młodszego pokolenia. Pozytywnie wpłynęła na element budowania relacji z lojalnymi fanami marki oraz zwiększenia zainteresowania i sprzedaży produktów. Jednak co najważniejsze, akcja spowodowała wzrost sprzedaży aż o 30%. Niezaprzeczalnie jest to efekt wzrostu zainteresowania marką wśród młodszego pokolenia i zwiększenia zaufania do produktów Gucci. Case tej kampanii pokazuje, jak ważne jest dostosowanie się do potrzeb i preferencji użytkowników TikToka i jak skuteczne może być wykorzystanie aplikacji do promocji marki.

Czy możesz to robić również dla swojej marki?

TikTok jest medium, na które naszym zdaniem warto zwrócić uwagę, planując przyszłe działania marketingowe. Skutecznie przeprowadzona kampania jest w stanie zaowocować nie tylko wzrostem zysków ze sprzedaży, ale także ogólnym zwiększeniem rozpoznawalności marki. Podczas planowania treści, warto jednak pamiętać o grupie docelowej, do której początkowo założyliśmy trafić. Dopiero dopasowane do konkretnych odbiorców filmy, są w stanie pozytywnie wpłynąć na zwiększenie ilości potencjalnie zainteresowanych klientów.

Możesz działać na Tiktoku również z nami

W naszej codziennej pracy wspieramy klientów na każdym kroku, od planowania działań na TikToku po ich realizację i analizowanie wyników. Działamy tak, wszystkie pomysły osadzone były w strategii marki, a jednocześnie wpisywały się w charakterystykę medium i były nośne.
Wspólnie wypracowujemy metody, które pozwalają nam skutecznie nagrywać treści oraz rozpoczynać i zacieśniać współpracę z influencerami. Budując markę przy wykorzystaniu TikToka stawiamy na jakościowy, często pojawiający się content, który angażuje i sprawia, że nasi odbiorcy chętniej sięgają po produkty marki.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym jak pracujemy przy obsłudze klienta, zajrzyj tutaj lub po prostu skontaktuj się z nami.