Zielony marketing, albo inaczej eco marketing to najszybciej rozwijający się trend w marketingu. W związku z coraz większą świadomością społeczeństwa o ochronie środowiska, zmieniają się również oczekiwania konsumentów wobec firm. Prowadzenie i propagowanie działań proekologicznych będzie korzystne zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw. Zielony marketing można stosować w każdej branży, co da możliwość na zyskanie sympatii klientów i zwiększenie sprzedaży.

Co oznacza zielony marketing?

Pojęcie zielonego marketingu (eng. green marketing) pojawiło się pierwszy raz w 1975 r. W tamtym czasie, według Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu oznaczało dystrybucję produktów uznawanych za bezpieczne dla środowiska. Ta definicja zmieniała się na przestrzeni lat. Obecnie zielony marketing, albo inaczej eco marketing to rodzaj działań marketingowych propagujący postawy i działania uwzględniające ochronę środowiska naturalnego. Może przyjąć różne formy i dotyczyć działań zarówno od strony klientów, jak i producentów. Możliwości zielonego marketingu obejmują bardzo różne obszary w trakcie cyklu życia danego produktu.

Metody marketingu ekologicznego

Jest wiele sposobów jak wykorzystać zielony marketing dla poprawy wizerunku marki. Może on dotyczyć zarówno sposobu pozyskania surowców do produkcji, jak i procesu produkcyjnego, a także, sposobów pakowania i dystrybucji produktów. Ważne jest, aby odpowiednio komunikować o proekologicznych działaniach. Liczą się każde eco działania podejmowane przez firmę (np.: pozyskanie surowców do produkcji z ekologicznych źródeł lub recyklingu, rezygnacja lub wprowadzenie opakowań przyjaznych dla środowiska), ponieważ mogą w przyszłości prowadzić do większych projektów w zakresie ochrony środowiska (np.: zredukowania emisji CO2 w trakcie procesu produkcyjnego, korzystania z odnawialnych źródeł energii).

Analiza cyklu życia produktu pod kątem ekologii

Polega na analizie zużycia energii, surowców i materiałów oraz stopnia zanieczyszczenia środowiska we wszystkich fazach życia danego produktu. Dzięki takim danym można zobaczyć, która faza wymaga optymalizacji działań na korzyść środowiska.

Eko produkty

Zgodnie z nurtem zielonego marketingu produkty oferowane przez firmę powinny być bezpieczne dla środowiska i nie zanieczyszczać go, a nawet w miarę możliwości chronić. Producenci powinni dążyć do zminimalizowania szkód dla środowiska na każdym etapie życia produktu.

Znakowanie produktów

Ważne, aby komunikowanie ze strony przedsiębiorstwa o ekologicznych działaniach było potwierdzone przez odpowiednie certyfikaty jakości. Posiadanie takich certyfikatów można pokazać za pomocą ekoznakowania gotowych produktów, co wpływa na kreowanie proekologicznego wizerunku marki.

Zielony marketing a ekologiczne pakowanie

Ekologiczne opakowanie jest bardzo ważne w propagowaniu działań na rzecz ochrony środowiska. Zgodnie z tym, opakowania powinny być wykonane z materiałów przyjaznych środowisku, a jego rozmiar powinien być ograniczony do minimum. W przypadku takiej możliwości dobrze jest zrezygnować z opakowania produktu. Warto zwracać uwagę na formę pakowania produktów zgodną z ochroną środowiska, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych.

Wysyłka i dystrybucja towarów w myśl zielonego marketingu

Dystrybucja gotowych produktów, a więc transport są konieczne, aby produkt mógł dotrzeć do swoich odbiorców. To, co można robić w celu ograniczenia emisji spalin to dobrze zaplanować transport, aby zminimalizować ilość tras, a także postawić jedynie na ekologiczne środki transportu. W przypadku dostawy do osoby prywatnej można proponować dostawę do punktów odbioru.

Ekologiczne akcje i kampanie

Zasadne jest wspieranie materialnie i wizerunkowo kampanii i akcji związanych z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Wiele firm tworzy swoje kampanie społeczne i staje się ich inicjatorami.

Oto przykłady wybranych zielonych kampanii:

1. Ikea – strategia “People & Planet Positive”

Ikea jest liderem w walce o ochronę środowiska. Mimo, że jest jednym z największych producentów mebli, mają sklepy w 44 krajach, które co roku odwiedzane są przez 500 milionów ludzi. Jakie są ich działania?

  • drewno do produkcji mebli pochodzi prawie ze 100% odnawialnych źródeł
  • w USA 90% fabryk i sklepów zasilanych jest za pomocą paneli słonecznych
  • do 2030 r każdy z oferowany przez nich produktów będzie zdatny do recyklingu
  • posiłki serwowane w ich restauracjach pochodzą z ekologicznych i zrównoważonych upraw
  • sposób pakowania (płaskie kartony) mają na celu zminimalizować ilość zajmowanego miejsca, aby można było zmieścić jak najwięcej elementów w jednym transporcie

2. Nike – inicjatywa “Move to zero”

Nike stworzył najbardziej ekologiczne buty, które powstały z resztek materiałów, plastiku, butelek czy T-shirtów. Dodatkowo, cały proces produkcyjny został zaplanowany tak, aby ograniczyć ślad węglowy. Jest to wielki krok w kierunku zero waste, aby wyeliminować odpady i emisję CO2. To jeden z wielu przykładów na zielony marketing, który oprócz wartości komunikacyjnej i budującej świadomość, jest również zintegrowany z procesem produkcyjnym.

Lidl – akcja Reset Plastic

Sieć sklepów Lidl prowadzi akcję mającą na celu ograniczenie zużycia plastiku. W swoich spotach zachęcają do redukcji zużycia plastiku na co dzień. Sami podejmują ku temu kroki: w sklepach pojawiły się wielorazowe torby na owoce i warzywa, ograniczyli obecność tworzyw sztucznych min. w butelkowanej wodzie i w opakowaniach. Dzięki temu w 2019 r. zmniejszyli ilość odpadów z plastiku o 800 ton. Do 2025 roku planują wprowadzić kolejne rozwiązania mające na celu zredukowanie plastiku o kolejne 20%. Dodatkowo wprowadzili oznakowanie światłem bio owoców i bio warzyw, aby ograniczyć zużycie papieru, kleju i tuszu. Wiązka światła zostawia na skórce swego rodzaju “tatuaż”.

Zielony marketing dla Twojej marki

Zielony marketing to świadomość, że każdy, nawet komercyjne firmy muszą działać odpowiedzialnie i dążyć do

sposób na zdobycie szerszego grona odbiorców, a także przekonanie ich do zakupu mimo nieco wyższej ceny produktu względem konkurencji. Co za tym idzie, prowadzenie takich działań może przynieść wymierne korzyści dla firmy i marki. Działania w zakresie eco marketingu powinny być przemyślane. Informacje o proekologicznej polityce firmy muszą być szczere i prawdziwe, ponieważ bardzo łatwo je zweryfikować.

Jeżeli chcesz wprowadzić zielony marketing do swojej firmy lub zbadać obszary wdrożenia tego typu działań, skontaktuj się z nami. Wspólnie przygotujemy kampanię Twojej marki w nurcie zielonego marketingu.