Analityka internetowa jest bez wątpienia jedną z najważniejszych części e-marketingu. Posiadając własną stronę internetową mamy pewne oczekiwania dotyczące przyciągnięcia oraz zatrzymania na niej użytkowników. Do tego potrzebna nam jest znajomość bieżącą sytuacji: to jak wygląda ilość sesji i jak użytkownik porusza się na stronie, jak kształtuje się ścieżka zakupowa, jak pozyskać nowe leady czy wygenerować większą konwersję. Wszystkie te elementy mają bardzo duży wpływ na nasz biznes i związane są ściśle z analityką internetową, która gromadzi parametry z ogromnymi zasobami wiedzy w postaci statystyk, insightów konsumenckich oraz innych danych. Jednak wszystkie te rzeczy muszą być właściwie uporządkowane i opisane, aby mogły być wykorzystane w konkretnych działaniach, a także w celu wyciągnięcia wniosków, które pomogą nam zoptymalizować wyniki naszej działalności.

Do czego potrzebna jest nam analityka?

Czynności podejmowane w zakresie analizy danych są nam potrzebne przede wszystkim do opracowywania zbiorów informacji, odpowiedniego analizowania ich, aby w przyszłości całą zebraną wiedzę wykorzystać w najlepszy dla nas sposób. Wszystkie te elementy będą nam niezbędne do podejmowania racjonalnych decyzji w procesie kreowania kampanii. Zebrane przez nas dane możemy wykorzystywać zarówno na samym początku tworzenia naszej strategii marketingowej jak i w jej trakcie, w celu zoptymalizowania jej skutków. To co stwarza przewagę nad działaniami prowadzonymi w tradycyjny sposób, poza Internetem, to przede wszystkich możliwość mierzenia wszystkich danych i działań podjętych przez naszych klientów.

Każda odsłona strony, każde przeładowanie, każde wyświetlenie, kliknięcie, udostępnienie, transakcja, czy zdarzenie jest częścią, którą możemy zmierzyć i poddać odpowiedniej analizie. Daje nam to duże szanse na miarodajne badania rynku, które możemy wykorzystać do usprawnienia strategii działań i wyciągnięcia właściwych wniosków. Wszystkie te działania przełożą się na osiągnięcie oczekiwanych przez nas korzyści.

Google Analytics

Jednym z narzędzi, które może nam pomóc monitorować naszą stronę internetową jest Google Analytics. Usługa udostępniona przez firmę Google jest darmowa dla każdego użytkownika, którego witryny połączone z jednym kontem nie przekroczą progu 10 mln działań miesięcznie. Działania definiowane są jako nawet najdrobniejszy rodzaj danych. Google Analytics pozwala nam na generowanie ok. 80 różnych raportów odnoszących się do stron internetowych czy konwersji. Raporty mogą być tworzone w różnych formatach, co jest dużym ułatwieniem. Ponadto istnieje możliwość integrowania konta Google Analytics z kontem Google Adwords oraz aplikacjami e-commerce. Usługi te dostępne są w różnych wersjach językowych. Aby zacząć analizować dane o naszych użytkownikach za pomocą tego narzędzia wystarczy umieścić specjalny kod JavaScript na stronie. W momencie kiedy użytkownik wchodzi na naszą stronę kod pobiera odpowiednie dane i wysyła je do Google Analytics. Wygenerowane informacje możemy oglądać we wspomnianej już wcześniej formie raportu, który jest bardzo rozbudowany ale przy tym przejrzysty i cieszący oko.

Korzystając z internetowych narzędzi do analizy danych musimy wiedzieć o podstawowych parametrach pozwalających nam śledzić statystyki na naszej stronie:

Sesje

Jest to pierwszy wyróżnik określający wizyty użytkowników na stronie. Wizyty liczone są od wejścia na stronę aż do momentu jej przełączenia na inną witrynę. Zdarzają się jednak sytuacje, w których kolejne wejścia na stronę nie są liczone jako nowe sesje. Dzieje się tak w chwili kiedy użytkownik wraca na naszą stronę po upływie jakiegoś czasu jego nieaktywności, lub w momencie kiedy zmieni źródło w ciągu np. 30 minut od pierwszych odwiedzin.

Unikalni użytkownicy

Dane na temat unikalnych użytkowników dają nam odpowiedź na pytanie ile osób odwiedziło stronę w określonym przedziale czasowym. Informacje te są zbierane na podstawie pliku cookie, dlatego też nie są one dość precyzyjne. Musimy pamiętać że zliczane one są z konkretnych przeglądarek, istnieje więc ryzyko, że będą one niedokładne w momencie kiedy z komputera korzysta wiele osób. Wszystkie ich odwiedziny potraktowane zostaną jako jeden unikalny użytkownik.

Odsłony

Odsłony są definiowane jako pojedynczy przypadek wczytania witryny przez przeglądarkę. Jeżeli użytkownik wejdzie na naszą stronę internetową 3 razy w danym przedziale czasowym i za każdym razem odwiedzi 3 inne podstrony, wygeneruje on wtedy 9 odsłon.

Czas trwania wizyty

Jedno z najpopularniejszych narzędzi do analizy danych jakim jest Google Analytics daje nam możliwość zliczania średniego czasu trwania wizyty. Jest to możliwe dzięki śledzeniu czasu między odsłonami. Czas jaki użytkownicy poświęcają na odwiedzenie jednej witryny zostaje przydzielony do konkretnego przedziału (0-10) oraz kategorii głębokości strony (<1). Dane mają charakter szacunkowy, ponieważ ostatnia z odwiedzanych witryn nie jest brana pod uwagę.

Współczynnik odrzuceń

Inaczej bounce rate – jest bardzo ważnym parametrem, który daje nam np. informację o tym, czy nasz serwis jest atrakcyjny. Współczynnik odrzuceń jest procentem odwiedzin tylko jednej strony przed opuszczeniem witryny – bez względu na czas trwania odwiedzin. Informacje pozyskane na podstawie współczynnika odrzuceń mogą powiedzieć nam o tym czy nasza strona internetowa jest wystarczająco atrakcyjna dla użytkownika, czy jest funkcjonalna, intuicyjna oraz czy zawiera nieprzydatne informacje.

Inne narzędzie analityczne

Oprócz podstawowych opcji narzędzia Google Analytics opisanych powyżej, na rynku możemy także znaleźć inne mechanizmy, które ułatwią nam pracę nad mierzeniem skuteczności i użyteczności naszej strony internetowej:

HotJar

HotJar jest narzędziem pomocnym w pracy m.in. UX designera. Dzięki jego funkcjonalnościom możemy obserwować sesje użytkowników i analizować skrajnie czasami i irracjonalne zachowania użytkowników na stronie WWW. Monitoring nagranych sesji pozwala optymalizować układ strony, by był on bardziej przyjazny dla użytkownika, a ponadto umożliwia zdefiniowanie ścieżek i sekwencji kroków.

SimilarWeb

Za pomocą bezpłatnego narzędzie SimilarWeb można z kolei wyciągnąć podstawowe dane na temat ruchu na stronie konkurencji. Narzędzie świetnie nadaje się do analizy konkretnych branż e-commerce, czy też szukania potencjalnych nisz dla nowych start up’ów.

Zasadniczym celem analityki internetowej jest optymalizacja działań z zakresu e-marketingu – przy czym istotne jest, aby zapewniły one zwrot z inwestycji i przyniosły oczekiwane korzyści. Analiza danych jest niezbędna, należy pamiętać, że korzystanie z niej ułatwi nam wykreowanie pełnego obrazu sytuacji dotyczącej wszystkich użytkowników naszego serwisu. Kiedy przystąpimy do bardziej złożonej analizy uwzględniającej różne kanały dotarcia i wiele innych czynników, dotrzemy do bardzo ciekawych danych, które pozwolą nam zoptymalizować nasze działania, co z pewnością przełoży się na nasze zyski.

Czy warto w ogóle brać się za analitykę? Jeżeli naszym celem jest podejmowanie racjonalnych decyzji, które przełożą się na adekwatne korzyści to odpowiedź brzmi – tak. Istotą wdrażania procesów analitycznych jest stawianie właściwych pytań. Jeżeli zostaną postawione odpowiednie pytania, z pomocą analityki, która daje naprawdę duże możliwości znajdziemy na nie odpowiedzi.

Jeżeli Ty masz jakieś pytania do nas w zakresie analityki i nie tylko – skontaktuje się z nami.