Organizowanie gier oraz konkursów za pośrednictwem serwisów społecznościowych stało się niezwykle popularnym sposobem na zaangażowanie użytkowników. Nic dziwnego, że ta forma marketingu spotyka się z pozytywną reakcją fanów. Popularność tej formy promocji jednak nie zawsze idzie w parze z jej legalnością. Jednym z częstych błędów jest organizowanie loterii czy gier losowych, ponieważ uważane są za najszybsze i najprostsze rozwiązania.

Należy jednak pamiętać, że w świetle prawa loteria to gra hazardowa i podlega ustawie, która reguluje jej dopuszczalność i zasady organizowania. W każdym przypadku, w którym udział w akcji promocyjnej jest odpłatny bądź wymaga wysłania losu, wiadomości sms itp. , a wybór zwycięzców będzie zawierał w sobie element przypadkowości, może zostać uznany za grę hazardową. Wymagane jest, aby każda loteria jak i konkurs, zgodny był z wymogami prawa lokalnego, ponieważ jego naruszenie, może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Do sierpnia 2013 roku organizowanie konkursów na Facebooku było możliwe tylko za pośrednictwem dedykowanych aplikacji . Wiele osób jednak podejmowało ryzyko zablokowania profilu na rzecz przeprowadzenia konkursu, organizując promocję na firmowej osi czasu. Aktualnie obie formy promocji są dozwolone. Akcje konkursowe można przeprowadzać zarówno w aplikacji jak i na timeline. Każda akcja promocyjna musi zawierać zapis mówiący o tym, że promocja nie jest wspierana, sponsorowana ani administrowana przez portal Facebook.

Pomimo możliwości organizowania konkursów na timeline niektóre działania nadal nie są dozwolone. Regulamin Facebooka zabrania:

– zachęcania do wzięcia udziału w promocji przez udostępnienie na osi czasu,

– zachęcania do udostępniania promocji na osi czasu znajomego,

– zachęcania do oznaczania znajomych na zdjęciach w poście konkursowym.

Bardzo ważnym elementem jest stworzenie regulaminu konkursowego, który dokładnie opisuje zasady promocji. Mimo, iż portal Facebook nie nakłada na nas takiego wymogu to regulamin portalu społecznościowego wyraźnie informuje, że to organizator konkursu jest odpowiedzialny za przedstawienie oficjalnych zasad, które są zgodne z prawem lokalnym.

Podczas planowania każdej akcji warto pomyśleć nad prawidłowo napisanym regulaminem. Bardzo często na jego postawie możemy uniknąć wielu wpadek oraz kryzysów, które istotnie mogą wpłynąć na wizerunek naszej marki .

Dobry regulamin powinien ułatwić uczestnikom zrozumienie zasad, wskazywać wprost jakie warunki należy spełnić, aby przystąpić do zabawy. Ważne jest, aby jasno określić kryteria wyboru zwycięzców. Dzięki umieszczeniu regulacji i zapisów, organizator może zadbać, aby zwycięzcami nie zostały osoby, które oszukiwały posługując się np. fałszywymi kontami na Facebooku. Regulamin powinien posiadać informację, do kogo kierowany jest konkurs i w jakim kraju jest przeprowadzany.
Przestrzegamy przed wykorzystywaniem gotowych regulaminów, które można znaleźć w Internecie. Trzeba pamiętać, że taki „gotowiec” może narazić organizatora na dodatkowe ryzyko związane ze sprzecznymi zapisami.

Warto również poświęcić chwilę na doprecyzowanie kwestii związanych z prawami autorskimi. Ma to znaczenie w sytuacji kiedy organizator zamierza w jakikolwiek sposób wykorzystać lub upublicznić materiały zgłoszone przez uczestników zabawy. W regulaminie powinien być umieszczony zapis, iż uczestnik udziela licencji na korzystanie z podanego materiału. Prawo wymaga również, aby wyszczególnić gdzie i w jaki sposób organizator wykorzysta zgłoszone prace.