O tym, że social media już dawno przestały spełniać tylko swoją pierwotną rolę i stały się potężnym narzędziem marketingowym wiedzą wszyscy. Dla wielu firm istnienie w mediach społecznościowych stanowi o „być albo nie być” marki. Specjaliści od marketingu stają na głowach, szukając skutecznych rozwiązań, które pozwolą dotrzeć do jak największej grupy odbiorców i wyróżnić się na tle konkurencji. Kanadyjski Hootsuite w raporcie „3 Retail Industry Trends Found Through Social Conversations” w oparciu o branżę handlową podpowiada, na jakie trendy w social mediach zwrócić uwagę i co zrobić, by o nas mówiono.

Rabat to nie wszystko

Któż z nas nie lubi rabatów? Obniżka ceny interesującego nas produktu często jest impulsem do podjęcia ostatecznej decyzji o zakupie. Informacje o wyprzedażach czy różnego akcjach promocyjnych są chętnie udostępniane w social mediach i szybko się rozprzestrzeniają. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy opierać całą strategię działań w mediach społecznościowych na obniżkach cen. Promocje mogą szybko przyciągnąć uwagę odbiorców, nie należy jednak zapominać o budowaniu trwałej relacji i utrzymywaniu jej. Warto skupić się na kierowaniu tego typu oferty do konkretnej grupy – na przykład nowych albo stałych i lojalnych klientów – jednocześnie nieustannie dbając o komunikację na innych płaszczyznach. Można też pójść o krok dalej. Ludzie lubią płacić mniej, ale kochają dostawać rzeczy za darmo. Dlatego poza obniżkami cen warto postawić na konkursy, w których nagradzać będziemy fanów konkretnymi produktami z naszej oferty lub kartami podarunkowymi. Co ważne, nie musimy organizować ich sami. Hootsuite posługuje się przykładem popularnych również w Polsce blogów o macierzyństwie, na których co chwilę przeprowadza się konkursy we współpracy na przykład z sieciami handlowymi. Jeżeli w naszej branży działają popularni blogerzy warto nawiązać z nimi współpracę. Wzmocni to świadomość naszej marki wśród osób czytających danego bloga, a wspólne konkursy mogą zaowocować pozyskaniem nowych, lojalnych klientów.

Zaangażuj dział HR

Według Hootsuite o dużych firmach, w tym sieciach handlowych, bardzo dużo mówi się w mediach społecznościowych w kontekście zatrudnienia. Dlatego warto komunikować się tymi kanałami z potencjalnymi pracownikami. Informowanie o wakatach czy nowopowstających miejscach pracy za pomocą mediów społecznościowych może spowodować duży wzrost zainteresowania naszą firmą i zaowocować tym, że ludzie będą o nas mówić. Warto zaangażować w działania w mediach społecznościowych naszych rekruterów. Oczywiście poprzestanie na samej informacji o nowym miejscu pracy to za mało. Należy na bieżąco śledzić reakcje i utrzymywać stały kontakt z zainteresowanymi. Równie ważne jest stałe monitorowanie tego, co mówi się o naszej firmie jako o pracodawcy, niezależnie od tego, czy akurat prowadzimy proces rekrutacji, czy też nie. Liczmy się z tym, że nie zawsze opinie będą pozytywne. Wystarczy jeden niezadowolony pracownik, by zepsuć opinię całej firmie. Kontrolujmy, co o nas mówią i reagujmy na opinie, oczywiście profesjonalnie i w sposób zgodny z ogólnie przyjętymi standardami.

Sponsoruj i buduj partnerstwa

Sponsoring może mieć wiele twarzy. Można być sponsorem programu telewizyjnego czy audycji radiowej albo wspierać konkursy, sponsorując nagrody. Szukajmy możliwości zaprezentowania się w roli ekspertów z naszej branży poprzez wystąpienia telewizyjne radiowe, pojawianie się na branżowych blogach czy vlogach. Nawiązujmy partnerstwa z blogerami i vlogerami opierające się na udostępnianiu im naszych produktów i lokowanie ich w kolejnych wpisach czy filmach. Szukajmy partnerów również wśród celebrytów – nie od dziś wiadomo, że wywołują oni ogromne reakcje w mediach społecznościowych i nie tylko. Oczywiście nie do każdego w ten sposób dotrzemy – wszak blogerzy, vlogerzy i celebryci mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Z pewnością jednak taka współpraca wpłynie pozytywnie na postrzeganie naszej marki przez fanów naszego partnera i może skutkować napływem nowych klientów.

Pamiętajmy, że to czy dane działania sprawdzą się w naszym przypadku jest sprawą czysto indywidualną. Nie można też zapominać, że trendy zmieniają się bardzo dynamicznie, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Dlatego należy cały czas trzymać rękę na pulsie, na bieżąco monitorować co dzieje się w Internecie i dopasowywać nasze działania do aktualnych trendów.