Analityka LinkedIn to jeden z ważniejszych obszarów, na który należy zwrócić uwagę, jeśli prowadzimy działania na tym kanale.

Prowadzenie mediów społecznościowych, bez analizowania wyników, może być frustrujące i na dłuższą metę nie przynosić pożądanych efektów. W zakresie analityki, LinkedIn coraz mocniej wyprzedza inne platformy i pozwala nam coraz lepiej rozumieć jak efektywnie wykorzystywać jego potencjał do marketingu i promocji biznesu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie narzędzia analityczne oferuje LinkedIn
  • Jak korzystać z bezpłatnych narzędzi analitycznych LinkedIn
  • Jak wygenerować raport analityczny LinkedIn
  • Jakie korzyści może dostarczyć regularna analityka LinkedIn Twojemu biznesowi

Co to analityka LinkedIn?

Analityka LinkedIn to sposób analizowania wyników naszych działań na LinkedIn oraz zrozumienie pozycji naszej marki w całym ekosystemie tego narzędzia. Dzięki analityce będziemy wiedzieć nie tylko jak nasze publikacje radzą sobie wśród grupy docelowej, ale również jak nasze działania przekładają się na pozycję na rynku.

Analizowanie wyników pozwoli nam również tworzyć kompletne raporty, które wspólnie możemy omawiać z różnymi interesariuszami marki – innymi marketingowcami, zarządem, sprzedawcami, itd.

Od czego zacząć analizować wyniki na LinkedIn?

Głównym sposobem analizy wyników na LinkedIn jest wbudowane narzędzie analityczne. Niezaprzeczalną zaletą tego rozwiązania jest brak kosztów oraz wiarygodność danych.

Możesz także analizować wyniki przy wykorzystaniu płatnych narzędzi takich jak Hootsuite czy Buffer.

Aby uzyskać dostęp do pulpitu nawigacyjnego LinkedIn, przejdź na stronę swojej firmy i otwórz kartę Analityka. W rozwijanym menu znajdziesz 5 kategorii narzędzi analitycznych. Pozwalają one analizować odwiedzających i obserwujących Twoją stronę, potencjalnych klientów (leadów), Twoje treści, a nawet działania konkurencji.

Kategorie narzędzi analitycznych
Zakres czasowy analityki Linkedin

Analizę wyników w poszczególnych kategoriach zacznij od ustawienia dat. Pozwoli to wyodrębnić dane z konkretnego okresu czasowego. Warto zmieniać ustawienia w zależności od zmian na stronie. Na przykład jeśli wrzuciliśmy aktualizację 7 lutego, sprawdźmy, jak kształtowała się aktywność do czasu publikacji kolejnej treści. To prosty sposób na sprawdzenie, jakie treści powinieneś publikować, aby zdobywać/angażować odbiorców.

Narzędzia do analityki LinkedIn

Wiesz już, w jaki sposób rozkłada się analityka LinkedIn w dostępnych kategoriach. W kolejnej sekcji tego artykułu dowiesz się, jak należy interpretować dostępne dane.

Osoby odwiedzające

LinkedIn pokazuje w tej kategorii osoby, które odwiedziły Twoją stronę, ale nie są jej obserwatorami. Dane analityczne podzielone są na trzy grupy:

  • Główne informacje o odwiedzających – wyświetlenia strony, unikalni odwiedzający oraz kliknięcia przycisku niestandardowego.
  • Dane odwiedzających – pozwalają na analizowanie danych w konkretnych sekcjach (strona główna, o mnie, informacje, osoby). Widok pozwala też zaznaczyć wszystkie strony.
  • Dane demograficzne odwiedzających – odwiedzających możemy analizować pod względem branży i wielkości firmy, w której pracują, lokalizacji, pełnionej funkcji oraz poziomu w hierarchii.

Poprzez regularną analizę danych znajdujących się w tej kategorii, po pewnym czasie sposób w jaki użytkownicy poruszają się na Twojej stronie, będzie dla Ciebie bardziej zrozumiały. Dzięki szczegółowemu prześledzeniu wyników, zauważysz też jakie treści przyciągają do Ciebie nowych odwiedzających. Wykorzystując zgromadzone wnioski z analizy, będziesz w stanie planować treści, które nie tylko realnie wpłyną na zwiększenie liczby odwiedzających, ale nawet będą mogły w przyszłości skonwertować tę liczbę na osoby obserwujące stronę.

Szczególnie ciekawe mogą być dane demograficzne, które pozwolą nam określić, czy nasze treści trafiają do odpowiedniej grupy docelowej.

Twoim celem jest dotrzeć do szefów małych i średnich firm IT, ale w danych okazuje się, że Twoje treści głównie obserwują pracownicy niższego szczebla? Warto zmienić kierunek i poprawić treści tak, by to właśnie kadra zarządzająca była bardziej zainteresowana naszymi komunikatami.

Osoby obserwujące

Analityka obserwujących Linkedin

Podobnie jak w poprzedniej sekcji, LinkedIn wyświetli nam tutaj główne informacje o obserwujących, dane o obserwujących oraz demografię obserwujących. Metryki te pokazują, jakie osoby wchodzą w interakcję z treściami i aktualizacjami Twojej strony. Analiza tych danych również pozwala planować angażujące odbiorców treści.

Potencjalni klienci

Formularz potencjalnych klinetów Linkedin

Dzięki opcji korzystania z formularza generowania potencjalnych klientów możliwe jest zebranie cennych informacji o potencjalnych klientach, co umożliwia lepsze dotarcie do nich w przyszłości. Opcja ta pozwala również na automatyzację procesu pozyskiwania nowych klientów oraz zwiększenie efektywności działań marketingowych.

Jeśli na swojej stronie jeszcze nie masz włączonej funkcji formularza generowania potencjalnych klientów, koniecznie powinieneś rozważyć jej uruchomienie.

Treść

Analiza danych dotyczących treści możliwa jest pod kątem siedmiu sekcji: Wyświetlenia; Unikalne wyświetlenia; Kliknięcia; Reakcje; Komentarze; Udostępnienia na LinkedIn oraz Wskaźnik reakcji.

Analiza treści Linkedin
Sekcje danych w kategorii Treść

Poniżej dokonaliśmy rozpoznania, jakie dane dostępne są w tych obszarach.

Wyświetlenia – metryka ta pozwala zidentyfikować, ile razy Twoja aktualizacja na LinkedIn została wyświetlona przez użytkowników na co najmniej 0,3 sekundy.

Unikalne wyświetlenia – jest to liczba wyświetleń Twojego posta przez zalogowanych użytkowników. W przeciwieństwie do poprzedniej metryki unikalne wyświetlenia nie będą się liczyć, gdy użytkownik zobaczy ten sam post wiele razy podczas jednej sesji.

Reakcje – służą do wysyłania różnych reakcji emocjonalnych na treści innych użytkowników. Do wyboru mamy zestaw sześciu emotikon:

Reakcje treści na Linkedin
  • Polecam
  • Gratulacje
  • Wsparcie
  • Super
  • Wnikliwe
  • Śmieszne

Udostępnienia – to liczba przypadków, w których użytkownik decyduje się udostępnić Twoje treści swoim obserwatorom na LinkedIn. Liczba udostępnień wpływa na zasięg Twojego posta.

Komentarze – to liczba wpisów pozostawionych przez innych użytkowników pod Twoją publikacją w odpowiedzi na treść lub temat posta. Komentarze są rodzajem interakcji społecznej, która umożliwia użytkownikom wyrażenie swojej opinii, zadawanie pytań bądź nawiązywanie do treści publikacji w sposób, który prowadzi do dyskusji.

Kliknięcia – dzięki przeanalizowaniu tej sekcji, dowiesz się, jak dużo osób zainteresowało się Twoimi treściami. Na LinkedIn kliknięcia są liczone dopiero gdy zalogowany użytkownik kliknie Twój post, nazwę firmy lub logo. Liczba kliknięć nie obejmuje innych interakcji, takich jak udostępnienia, reakcje lub komentarze.

Warto wiedzieć także, jak działa wskaźnik, dzięki któremu LinkedIn pokazuje jak kształtowało się zainteresowanie Twoimi treściami.

CTR (ang. Click-Through Rate) to wskaźnik mierzący stosunek liczby kliknięć w treść do zebranej liczby wyświetleń.

Rzecz jasna, im wyższy wskaźnik klikalności, tym lepsze wyniki osiągają Twoje treści. Warto więc na bieżąco kontrolować tę sekcję, podpatrując, co jest na Twojej stronie najbardziej klikalne.

Chcesz poprawić swoje współczynniki CTR na LinkedIn? Napisz do nas, pomożemy Ci w przeanalizowaniu kanału, a następnie przygotowaniu planu i wdrożeniu zmian, tak by Twój LinkedIn zaczął przynosić wymierne korzyści.

Konkurencja

Analiza konkurencji na LinkedIn pozwala ocenić obecność i działania konkurencji na platformie.

Analiza konkurencji Linkedin

W tej zakładce uzyskasz cenne informacji dotyczące konkurencyjnych firm.

Dowiesz się jakie firmy działają w Twojej branży, dzięki czemu będziesz w stanie łatwo porównać działania konkurentów, rodzaj publikowanych treści, czy nawet przeprowadzane kampanie reklamowe.

Dzięki przeanalizowaniu zgromadzonych danych dowiesz się jakie elementy składowe profili konkurencji są najskuteczniejsze w pozyskiwaniu nowych odbiorców. Wyciągnięte wnioski mogą być dla Ciebie podpowiedzią w trakcie planowania kolejnych działań. Rynek oraz potrzeby klientów nieustannie ulegają zmianom, dlatego pamiętaj, że treści zawsze powinny być dostosowane do aktualnych tendencji.

Warto jednak nie zapominać o starym dobrym sposobie, którym jest analiza własna. Przeglądanie treści tworzonej przez konkurencję, obserwowanie reakcji i tego jak postrzegana jest konkurencja, jest bardzo ważnym elementem prowadzenia działań marketingowych.

W takiej analizie zawsze powinniśmy szukać trzech obszarów:

  • Co możemy zrobić lepiej niż konkurencja?
  • Co możemy poprawić, by zrówanać się z konkurencją?
  • Jak możemy wyróżnić się od konkurencji?

Jak sporządzić raport analityczny LinkedIn?

Chciałbyś trwale zapisać zgromadzone dane? Nic trudnego. Wygenerowanie raportu zajmie tylko parę sekund.

Raporty możesz tworzyć po kliknięciu interesującej Cię kategorii analitycznej. W prawym górnym rogu sekcji znajdziesz przycisk Eksportuj, kliknij go, a następnie wybierz przedział czasu, który ma obejmować raport, i ponownie kliknij Eksportuj

Eksportowanie raportu Linkedin

Możesz wygenerować kilka typów raportów:

  • Raporty aktualizacji
  • Raporty obserwujących
  • Raporty odwiedzających
  • Raporty konkurencji
  • Raporty potencjalnych klientów
  • Raporty dotyczące promocji pracowników

Gotowe! Możesz wyeksportować dane nawet sprzed roku. Zostaną one pobrane w pliku.XLS

Raport warto porównać z danymi w Google Analitics lub innym narzędziu analitycznym, którego używamy. Sprawdzenie jak wiele osób przechodzi z postów lub profilu LinkedIn na naszą stronę, jest ważnym współczynnikiem, którego NIE ZOBACZYMY z poziomu samego Linkedina, ale który jest szalenie ważny w analizowaniu wyników.

Podsumowanie Analityki LinkedIn

Dzisiaj zwróciliśmy uwagę jakie możliwości dostarcza bezpłatna analityka LinkedIn. Przedstawiliśmy kolejno wszystkie narzędzia analityczne dostępne na tej platformie.

Sprawne i odpowiednie korzystanie z możliwości Analityki LinkedIn pozwala na:

  • tworzenie lepszych treści w przyszłości,
  • zrozumienie pozycji marki na rynku,
  • znalezienie potencjalnych klientów,
  • raportowanie działań dla różnych interesariuszy firmy.

W analizowaniu wyników warto pamiętać, by skupić się tylko na tych wskaźnikach, które w danym momencie są dla nas istotne. Wiedząc jaki mamy cel możemy jasno określić, które z narzędzi i zakresów danych są nam potrzebne.

Na przykład jeśli chcesz, aby Twoja marka angażowała nowych odbiorców poprzez publikowane posty, miej oko na statystyki treści. Natomiast jeśli Twoim długoterminowym celem jest budowanie rozpoznawalności marki na tej platformie, śledź analitykę obserwujących i odwiedzających. Poza tym pozostań czujny i analizuj na bieżąco działania innych użytkowników.

Jeśli szukasz wsparcia w analizie i działaniach na LinkedIn, nasz zespół jest gotowy by Ci pomóc. Poza regularną analityką pomożemy Ci określić cele i stworzyć indywidualnie dopasowaną strategię działań, która pomoże je osiągnąć. Kompleksowo zajmujemy się także obsługą profilu na LinkedIn – tworzymy treści, wspieramy pracowników i marketerów w codziennej pracy, by LinkedIn przynosił realne korzyści.

Wspólnie z nami skutecznie zbudujesz markę, zwiększając zasięgi swojej strony. Skontaktuj się z nami wypełniając brief.